דילוג לתוכן העיקרי

המוציא או "מזונות"?

שאלה

1) ישנם מאכלים, דוגמת פיצה, שלא ברור מה צריכה להיות ברכתם. הבנתי שהדעות חלוקות בין הפוסקים השונים, אך אני רוצה ללמוד מה הסיבה לכך שטוענים שיש לברך "המוציא" במקרים בהם ישנו בצק במזון, אך יש כמה חומרים אחרים?
2) מה הם הקריטריונים לברך "המוציא" ומה הם הקריטריונים לברך "מזונות" על כל מאכל?

תשובה

1-2 אכן כן, יש מחלוקת. דעתי כדעת המורים לברך המוציא. כי הפיצה היא מאפה רגיל, ואין הגבינה שעל המאפה, מכניסה אותו להגדרה של פת הבאה בכסנין. כי לפי רבינו, על שלושה מיני דגן מברך מזונות, והפיצה אינה אחת מהם.
א. עיסה שבישל אותה, והפיצה לא נתבשלה, אלא נאפתה.
ב. פת הבאה בכסנין, כלומר בכיסין, כמו בורקס, שהמאפה כמו כיס, שמכיל בתוכו משהו, והפיצה אינה כיס אלא יש עליה גבינה ולא בתוכה.
ג. כשאין צורת הפת ניכרת (כמו כובנה). והפיצה, צורת הפת ניכרת. ואפילו לפוסקי ההלכה שמחייבים מזונות לפת שנילושה בחלב, או בשמן, וכיו"ב, הפיצה לא נילושה בחלב, אלא אפו אותה עם ממרח מעליה.