דילוג לתוכן העיקרי

נסיעה בשבת כשהנהג גוי לצורך עבודה ביטחונית

שאלה

אני עובד כמאבטח במפעל ביטחוני של התעשייה האוירית. המפעל נמצא באזור תעשייה עטרות שליד ירושלים כמו כן המפעל מוקף בישובים ערביים. כשהיתקבלתי לעבודה נאמר לי שאני חייב לתת משמרות גם בשבת. השבת מורכבת מ -3 משמרות: ליל שבת ( 3 בצהריים עד 7 בבוקר), שבת בוקר (7 בוקר עד 4 בצהריים), שבת ערב (4 בצהריים גד 7 בבוקר של יום ראשון). כמו גם נאמר לי שיש נהג גוי שמסיע את המאבטחים בשבת ואף מחזיר אותם. כמו כן ישנה אפשרות לעבוד משמרת של ליל שבת, להישאר במפעל בשבת בבוקר ולעבוד את המשמרת של שבת במהריים. אסור לעבוד 2 משמרות ברציפות. השאלות שלי הן:
1) האם מותר לי ליסוע למפעל כשאני נוהג בריכבי הפרטי.
2) האם מותר לי ליסוע למפעל בשבת כשהנהג הוא נהג גוי.
3) האם מותר לי לחזור עם אותו נהג גוי לביתי כאשר אני מסיים את המשמרת של ליל שבת למרות שיש לי אופצייה להישאר במפעל וללון בו עד המשמרת של שבת בצהריים. ( למרות שההישארות אחרי המשמרת היא שוחקת ואין אווירת שבת).
4) האם אנשים דתיים צריכים להימנע מלכתחילה לעבוד כמאבטחים כאשר תנאי הקבלה הוא גם לעבוד בשבת.

תשובה

אקדים הקדמה - לפי תיאור המפעל, נראה לי שהעבודה בו בשבת ואבטחתו, היא מותרת בגלל פיקוח נפש, של עם הנמצא במצור ובמצוק, ע"י אנשים אכזרים קרובים ורחוקים. אשר לנסיעה לשם בשבת, ומשם לבית, הכלל הוא שצריך למעט באיסורים.
1. אם אפשר, ע"י גוי, עדיף הדבר מכך שאתה תיסע ברכבך.
2. כן, אם אין לך דרך אחרת למעט גם באיסור זה, כגון בשאלה 3 שיש לך אופציה להישאר במפעל בשבת, אסור לחזור לבית.
3. לא. כי יש לך אופציה, אלא אם כן יש לך משפחה, והיעדרותך תכופות מסעודות השבת המשפחתיות, עלולות למנוע בעדך מלהמשיך לעבוד שם.
4. מבחינה עקרונית, אין להם להימנע. מבחינה מעשית, יש לשקול שני שיקולים:
א. אם אין לך מקור פרנסה אחר - מותר.
ב. אם לא תעבוד, ודתיים אחרים לא יעבדו, אם המפעל הבטחוני יתקשה למצוא מאבטח יהודי - מותר.