דילוג לתוכן העיקרי

נדר וספירת העומר

שאלה

שלום כבוד הרב
1. התחלתי לקרוא את פיטום הקטורת במנחה כבר כמה חודשים וזה הפך לכמו "נדר", למיטב הבנתי. האם ניתן להתפלל מנחה (אני אישה) מבלי לקרוא את פיטום הקטורת? כיוון שאני לא כ"כ מבינה את הנאמר שם, לצערי... בשבוע שעבר נכחתי בשיעור של הרב בצרי שליט"א והוא ערך לקהל התרת נדרים שם. האם זה מתיר לי כל נדר? האם זה מתיר לי את ה"נדר" הספציפי הזה של פיטום הקטורת? מאז עברו כמה ימים ומהספק, המשכתי לומר את פיטום הקטורת יומיים ברציפות, אך במחשבתי חשבתי שזה בלי נדר. האם אוכל להפסיק לקרוא זאת והנדר כמו הותר לי? סליחה על השאלה המבולגנת...
2. לפי התימנים, האם מותר החל מלג בעומר לשמוע מוזיקה ולנהוג כרגיל או שיש עוד איסורים שצריך להקפיד עליהם עד שבועות?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. לא לכל הפוסקים מנהג שנוהגים אותו שלש פעמים, הוא נדר. אם הנוהג לא אמר בפיו שהוא נודר. ואת לא אמרת בפיך. ולפי הרמב"ם - אין זה נדר. ואת כאישה, לא חייבת להתפלל כל סדר התפילה, אלא להתפלל בצחות לשונך, כל בקשה שתבקשי מה' כל יום. ואשרייך שאת מתפללת שמונה עשרה, ודי בכך. ואפשר לצרף שבספק נדר זה הותר לך ע"י הרב בצרי שליט"א.
2. לפי הדין, אסור להשתתף, במשך כל ימות השנה, בשמחות שיש בהם מוסיקה. וכך נהגו בתימן. אנו בארץ סומכים על חכמי ההלכה שהורו שלצורך מצוה מותר. לכן, בימי הספירה, אחרי ל"ג, הורו מורי ההלכה שלא לשמוע מוסיקה. אלא אם כן מדובר במסיבות קודש, ובשירת קודש.