דילוג לתוכן העיקרי

פנויה נדה

שאלה

לכבוד הרב,
נחלקו הפוסקים האם פנויה נדה היא בכלל עריות והאם איסור יחוד עם פנויה נדה הוא מדאורייתא. המחלוקת מובאת בשו"ת ציץ ליעזר חלק יז סימן לב. ויש שם דעות (כגון שו"ת פני יהושע ח"ב אה"ע סימן מד) שאינה בכלל גילוי עריות לעניין יהרג ואל יעבר. השאלה היא האם לפי שיטות אלה שסוברות שפנויה נדה אינה בכלל עריות לעניין יחוד מהתורה ולעניין יהרג ואל יעבור - האם הקרבה לפנויה נדה עדיין אסורה בלאו "לא תקרבו" לפי שיטות אלה? כי אם אנחנו אומרים שפנויה נדה אינה בכלל אביזרייהו דג"ע לעניין יהרג ואל יעבר משמע גם שאין בהן לאו "לא תקרבו".

תשובה

הללו שסוברים שנדה אינה איסור ערוה, אלא איסור לבעול נידה, הם בדעה שנגיעה בפנויה נדה לצורך הנאה, אינו בגדר "לא תקרבו", אלא איסור "לא תתורו", שעל אדם להיזהר שלא להיגרר אחרי יצרו הרע. ובמיוחד יצר הרע בענייני מין, שנפש כל אדם מחמדתן.