דילוג לתוכן העיקרי

בישול בשבת

שאלה

שלום לרב אני לא מבין אני שומע וקורא מהרבה רבנים שאומרים שלדעת הרמב"ם מותר מצד הדין להוציא תבשיל נוזלי שבושל כבר מיום שישי מהמקרר ולחמם אותו על גבי הפלטה בשבת. ואכן ככה התימנים לפחות חלקם נוהגים. ואילו אתה שפוסק כדעת הרמב"ם כותב שזה אסור. איך זה שרבנים שונים כותבים דעות הפוכות בהלכה הזו וכולם אומרים שזה (מותר או אסור) לדעת הרמב"ם? אשמח אם כבוד הרב יסביר לי זאת.

תשובה

ראשית תיתכן מחלוקת בין רבנים בפרשנות הלכה ברמב"ם או בשו"ע. שנית, רבינו פסק שאין בישול אחרי בישול בין במוצק בין בנוזל, לענין דאורייתא. אבל איסור דרבנן יש בשניהם. ובענין זה היו בתימן שנהגו להקל אפילו במרק, לא לפי הרמב"ם, אלא בהסתמך על הר"ן. עיין שו"ת דברי חכמים, להר"ש יצחק הלוי ז"ל, ואיני מסכים עם מנהג זה. שלישית, אני בדעה, כדעת מורנו הרב יוסף קאפח, שפלטה היא אש ממש, אלא שהיא מכוסה. כיסוייה לא מהווה גורם להקל שהרי תנור שיש עליו פח, אסור להניח עליו תבשיל בשבת כלל.