דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת פרק כו

שאלה

שלום לכבוד הרב!
פרק כו
1. הלכה ז מהי תורת כלי של הקנה
2. הלכה י לא הבנתי את ענין האגוד אם הוא קבוע בדלת ולא קשור לקנה אז ברור שיהיה אסור
3. הלכה יט למי תלי של דג מותר ושל הבשר אסור
4. הלכה מה הפירוש בשביל שימתין
5. אין עושין גרף של רעי לכתחילה בביתי אין לי אפשרות להוציא את הצינור של המזגן ולכן אני שם דלי האם נחשב כגרף של רעי ואסור לי לפנותו בשבת ואם בשבת המזגן עוב הרבה ואני חייב לפנות את הדלי כדי שלא ישפכו המיים בתוך הבית?
6. ביתי חטפה התקף אסטמה בשבת קורה לה פעם בכמה חודשים האם מותר לי לחבר את מכשיר האנילציה לחשמל או ע"י שעון שבת שיפעיל בעוד כמה דקות את המכשיר או שעדיף ללכת ברגל לבית חולים שכבר לביתי
7. פרק כז הלכה ד' מה פירוש אינו יודע תחום שבת? והאם לבקעה יש גבול יישר כח ותודה רבה

תשובה

1. במשנה שבת, יז, ג, נתבארה שאלתך: "אם יש קשר בראשו (של הקנה) מקבל טומאה". ופירש רבינו שם, "ועושין בראש מקצת אותן המקלות (הקנים שמוסקים בהם זיתים) כעין עיגול כדמות קשר, וכשהופך בו הזיתים מוציא את המקל, ורואה באותו הקשר, אם יש בו שמנונית, אם לאו, והרי הוא דומה לכלי קיבול, ולפיכך מקבל טומאה".
2.
א. בריח שקשור בשלשלת לדלת וראש הבריח עגלגל, מותר לנעול בו.
ב. בריח שקשור בשלשלת לדלת, גם אם ראשו אינו עגלגל, מותר לנעול בו.
ג. בריח שקששורה בו שלשלת, ואין השלשלת קשורה לדלת, אע"פ שאין ראשו עגול, מותר לנעול בו, כי השלשלת שקשורה לבריח מוכיחה עליו שהוא כלי שמיועד לנעילה, וזהו הפירוש שאגדו מוכיח עליו.
ד. בריח שאין בו שלשלת, וראשו עגול, מותר לנעול בו, כי ראשו מוכיח עליו שהוא כלי שמיועד לנעול בו. ה. בריח שאין ראשו עגול, ואין קשורה בו שלשלת, אסור לנעול בו, כי הוא סתם חתיכת מקל, או מטיל, ואין עליו תורת כלי.
3. תלי הוא חבל של גמי, או של קש, שתולים בו דגים. חבל זה אסור בטלטול בשבת, כי הוא כמו מאכל מאוס. אבל של בשר, מותר לטלטלו, כי הוא כמאכל שאינו מאוס, עיין פירוש מורנו הרב יוסף קאפח שחלק על ה"מ, שפירש שיש לחבל דין כלי.
4. כדי שיהיה אפשר שהמת ימתין מבלי שיסריח.
5. אם באמת המים הנוטפים מהמזגן מאוסים, ואני מפקפק בכך, כי הם רק מאובקים, אז יש להניח הגלי מתחת למזגן, מערב שבת, ומותר לפנותו כשיתמלא, כי מותר לסלק גרף של רעי. הבעיה, להחזיר הדלי לאחר שפינו ממנו המים המאוסים. ולכן נאים הדברים, כיון שלדעתי מים אלו אינם מאוסים לגמר, רק מאובקים, מותר להחזיר הכלי. ואסור לשפוך המים בגינה, רק בשירותים.
6. כדאי להשתמש בשעון שבת למכשיר זה, ואם אין אפשרות כזאת, הפעילו את הכלי אתה ואשתך, בבחינת שניים שעשאוה.
7. היו נוהגים לציין סוף תחום שבת, ושם לא היה ציון ולא ידע התחום. ובבקעה, מהלך ממקום שביתתו אלפיים אמה.