דילוג לתוכן העיקרי

אזעקה של הרכב בשבת מול דרישת השכנים

שאלה

שלום למארי. לפני כמה ימים, האזעקה של הרכב החלה לפעול בסביבות שעה 2:00 בלילה, שמעתי וירדתי למטה לסדר את הענין, השכנה החלה לצעוק עלי שאוציא את הרכב לרחוב הראשי ולא להשאירו בחנייה מחשש שיעשה לה עוד רעש. אני לא הסכמתי, כי פחדתי ששם יש חשש שיגנב. סידרתי את התקלה, אך לאחר כחצי שעה, שוב האדעקה החלה לפעול. שוב ירדתי ושוב היא צעקה עלי. ביקשתי ממנה שתבין אותי, שאני לא מעוניין שהאזעקה תפעל, ובטח שלא להעיר אותה בלילה, זה בלי כוונה, ואם זה היה קורה לה, גם היא לא היתה ששה להשאיר את רכבה בחוץ. הפעם, התיקון הועיל, ולמחרת בבוקר לקחתי את הרכב למוסך לתיקון סופי.
1. מי צדק בויכוח, האם עלי היה להוציא את הרכב?
2. אם היה קורה מקרה שכזה בשבת, כיצד עלי היה לנהוג? האם ללחוץ על שלט האזעקה בשבת? האם לנסות לתקן שזה כרוך מצד אחד בחילול שבת ומצד שני, כבוד השכנים והרעש שזה יעשה לאנשי הבניין.

תשובה

1. לפי התיאור שלך - אתה, כי דבר זה קורה לכל אדם, חובת הבעלים לתקן מיד ולמנוע הפרעה לשכנים. כי בדר"כ התיקון מועיל. רק אם נכחו הבעלים שהתיקון לא מועיל, עליהם להרחיק המטרד מן השכנים.
2. אם יש גוי - להסתייע בו, מאחר וזהו צער גדול לרבים. ואם אין גוי, אולי, וזה עדיין צ"ע, הדבר מותר להפעיל את השלט ע"י שניים, בדומה לגחלת של מתכת ברה"ר שמותר לכבותה שלא יזיקו בה רבים. והרי בין השכנים בסביבה, יש זקנים וזקנות, תינוקות, וחולים, והאזעקה או מטרידה, או מפריעה לשינה שהיא חיונית להם.