דילוג לתוכן העיקרי

כבד אווז

שאלה

לכבוד הרב האם בעל נפש צריך להחמיר שלא לאכול כבד אווז? אני שואל מהבחינה שמפטמים את האווזים וזה עלול חלילה ליצור חור בושט ולהטריף את האווז. אמנם הרבנויות השונות נותנות כשרות רגילה על כבד אווז, אבל השאלה האם ההיתר שהם סומכים עליו הוא מספיק מוצק בשביל שבעל נפש יוכל לאכול מזה. והרי זה לא פשוט בכלל לבדוק את הושט של האווז. ומי אמר שזה בכלל אפשרי. ומי אמר שיש כיום חכמים שבקיאים בבדיקה כזאת. וגם לא ברור שניתן להגיד בקלות שיש פה רוב של אווזים כשרים. כי מי בדק ויכול לומר שאין פה אפילו מיעוט מצוי? לכן לא ברור לי על מה בדיוק סומכות הרבנויות. השאלה האם לדעת הרב שייך שבעל נפש ירא שמיים יאכל מזה או שאין על מה לדבר.

תשובה

אכן כשרות אכילת בשר האווזים העסיקה מאוד את חכמי האשכנז האחרונים, שבתחומם היו מצויים אווזים, והיו מפטמים אווזים ומשווקים אותם. הבעיה העיקרית היתה שע"י הפיטום אפשר שנקבו את הוושט ונטרף האווז. בעיה נוספת שהתעוררה, שלפעמים מצוי שהכבד של האווז משונה ביותר, והיה חשש שיש טרפות גם בגלל אותם כבדים. בקהילות שונות באשכנז אסרו אכילת בשר האווזים כלל, ויש שאסרו בלי בדיקה טובה בוושט. ועיין מחלוקת הש"ך על הרמ"א בעניין זה, שו"ע, יו"ד, לג, ט, הגה, והש"ך, שם, ס"ק כג, ובאמת שגברה יד המחמירים באשכנז, עיין שו"ת ציץ אליעזר, חי"א, סימנים מט ונה. וחי"ב סימן נב. ובגלל מצב שיש מורי הוראה שעוסקים בכשרות שנמנעים מלתת הכשר, אע"פ שמאז ועד ימינו השתכללו שיטות הפיטום וההמראה, וקטן חשש נקיבת הוושט. אולם לשאלתך, אם ניתן לסמוך הכשר הרבנות, יש לומר, שעל הרוצה לאכול בשר אווזים או כבד אווזים, לשאול את הרבנות המכשירה, אם פקחיה בודקים את הוושט של האז, ואת הכבד בדיקות טובות, ואם כן, ניתן לסמוך עליהם ולהתיר.