דילוג לתוכן העיקרי

לחלוק על רבו/מרא דאתרא

שאלה

שלום כבוד הרב מצינו שהרמ"א ביו"ד רמ"ב פוסק כתרומת הדשן סימן רלח שמותר לתלמיד לחלוק על רבו באיזה פסק אם יש לו ראיות ברורות שהדין עמו. ובתשובת הרשב"א ח"א סימן רנ"ג לגבי הכלל של מרא דאתרא, נאמר שחכם ששהגיע להוראה ורואה ראיה לאסור מה שהציבור מתירין נוהג בו איסור. ולא הבנתי מה החילוק בין אם יש ראיות לאם אין ראיות. אם מותר לתלמיד לחלוק על רבו, מדוע צריך ראיות? אם הוא בא הכי וראוי להוראה הוא יכול גם בלי ראיות לחלוק. וכן לגבי מרא דאתרא, אם יש בעיר חכם ששוה למרא דאתרא, מדוע שלא יוכל לפסוק לעצמו גם בלי ראיות? כגון שהוא פשוט מבין אחרת את התלמוד או הפוסקים ואין לו ראיה מיוחדת לזה.

תשובה

כלל יהא נקוט בידך, שאין לשום חכם להורות הוראה כל שהיא בלי שיש לו ראיות תלמודיות להוראתו. וכל חכם שהגיע למסקנה מסויימת בהלכה, ויש לו ראיות תלמודיות לכך, מבחינתו זוהי האמת, והוא חייב לנהוג כמותה. אולם אם יש סנהדרין, חייב הוא לשאת ולתת עמהם. אם שכנעם הם יורו כמסקנתו, כי האמת תורה דרכה, ואם לא השתכנעו מראיותיו, הוא חייב לנהוג כהוראתם. ואם לא השתכנע מראיותיהם, והם לא השתכנעו מראיותיו, אסור לו להקל על עצמו כהוראתם, אלא עליו להחמיר על עצמו כמסקנתו, אך לא להקל. ובכל מקרה, אסור לו להורות לאחרים, אפילו לחומרא, כמסקנתו, הואיל והסנהדרין דחו דבריו, ויש להורות לאחרים כהוראתם. וכן תלמיד שיושב לפני רבו, ואינו מתכון לפתוח בית מדרש לעצמו, ולהורות בתוך תחומי רבו, בלי רשות רבו, אלא הוא סבור שרבו טועה בהוראה, ויש לתלמיד ראיות שרבו טועה, יאמר ראיותיו לרבו, ואין זה נקרא חולק על רבו, כי אם ראיותיו נכונות, רבו יצטרך להורות כמסקנתו. וכן מה שאמר הרשב"א שאם יש חכם בעיר שסובר שהמרא דאתרא טועה בהוראה, ויש לו ראיות, אסור לו לנהוג כמרא דאתרא, כי אינו בדיוק רבו, אלא כמו רבו. אך אם אין לו ראיות, אין לשום חכם כח לחלוק על חכם אחר, כל שכן כנגד רבו או כנגד המרא דאתרא.