דילוג לתוכן העיקרי

אימות נביא

שאלה

שלום כבוד הרב
1. אדם שאומתה אצלו מעלת רוח הקודש, האם כשיגיע למעלת הנבואה וישתלח לאחרים יצטרך להביא מופת להוכחת נבואתו או כיוון שכבר הוכח שיש לו רוח הקודש אינו צריך להוכיח גם את הנבואה? כגון אם יש צדיק כדוד, שלמה ודניאל שידוע שאמר דברים ברוה"ק, או צדיק שרואים שיודע נסתרות בכל מיני אמצעיים וגם אמר דברים רבים שהתגשמו אבל לא הגיע עוד למעלת הנבואה. האם כשהוא יגיע בעתיד למעלת הנבואה וישתלח לרבים הוא יצטרך להוכיח את נבואתו באותות ומופתים?
2. האם מופתים שצדיקים עושים ע"י כח תפילתם ועל ידי בחינת "צדיק גוזר והקב"ה מקיים" נחשבים למופתים שמאמתים נביא? שהרי מצינו צדיקים ונביאים שבאיכות תפילתם היו מחיי מתים ושולטים על הטבע. מצד שני מצינו אותות ומופתים גם אצל צדיקים שאינם נביאים כגון רבי אליעזר ורבי חנינא בןן דוסא ושאר התנאים שהיו מחיי מתים.

תשובה

1. לא די בכך שהאדם יודע שהוא עצמו הגיע למעלת נבואה, יש צורך שהיותו נביא - הוכחה לרבים, אז ורק אז, אין צורך במופת לשליחותו כנביא.
2. ציין את המקרים באופן מפורש וממוקד, ואז אשתדל להשיב לך. כי אתה בונה שאלה על תשובה שכבר השבתי בענין צדיק גוזר והקב"ה מקיים, ואני רוצה לדעת בדיוק מה קשה לך.