דילוג לתוכן העיקרי

תלמיד חבר

שאלה

לכבוד הרב בנודע למה שכתב הרב על קבלת פוסק, שתלמיד מובהק רשאי ללכת אחרי רבו בין לקולא בין לחומרא. ואני שואל לצורך הבנה יסודית של העניין:
1. האם גם תלמיד חבר שכבר אינו זקוק לסברת רבו רשאי ללכת אחרי רבו בין לקולא ובין לחומרא?
2. תלמיד חבר שרואה את דברי החולקים על רבו וסובר מסברא שהם נראים יותר מדברי רבו, האם צריך ללכת לפי רבו או לפי החולקים?
3. במידה ואדם הוא תלמיד של רב מסויים, ורבו המובהק חולק על רבו באיזה פסק או הוראה (בהתאם לכללי ההלכה, עם ראיות ברורות ואחרי שנשאו ונתנו) האם התלמיד צריך ללכת אחרי רבו, או אחרי רבו של רבו?

תשובה

1. אם הוא תלמיד חכמים שלומד ממקורות שונים, ובודק ובוחן כל עניין כיצד עליו לנהוג, וכל שכן אם הוא מורה הוראה, אינו חייב לפסוק כרבו.
2. אם הוא כנ"ל, עליו לנהוג לפי הנראה לו כהאמת ההלכתית. וכשיש לו ספק, הרי כדאורייתא, עליו לנהוג לחומרא, ובדרבנן, עליו לנהוג לקולא.
3. עליו לנהוג כרבו, אלא אם כן הסנהדרין פסקה שלא כרבו, שעליו לנהוג כסנהדרין. חכמים שיבחו את בני המקום של ר' אליעזר שנהגו כרבם, ר' אליעזר, וחיללו שבת בשביל מכשירי מילה, למרות שחכמים חלקו עליו. וברור שאם החכמים היו כבר מכריעים בסנהדרין, שעל בני המקום של ר' אליעזר לנהוג כסנהדרין.