דילוג לתוכן העיקרי

בשר חלק לתימנים

שאלה

שלום לכבוד הרב!
אני תימניה בת 23 ועדיין גרה בבית ההורים, מוצאנו "שאמי", לאחרונה נודע לי כי התימנים נוהגים לעשות חליטה לבשר ונוהגים לאכול בשר חלק, וביררתי בבית אצל הורי אם אכן אנו נוהגים כך, והסתבר שלא.. וכשאמרתי להורי בנועם שראיתי כי אנו צריכים לאכול חלק תגובת אבי הייתה "כשתתחתני תעשי מה שאת רוצה, פה אנחנו לא אוכלים חלק" אציין כי הורי שומרים תורה ומצוות וכי אני מופתעת מאוד מהתגובה, לכן אני פונה אליך בשאלה אולי ישנו איזה עניין שאני לא מודעת אליו בעניין הבשר. אציין בנוסף כי לאחר קריאה שלי בספרי התימנים, אני מגלה לעיתים דברים שאנו כעדה תימנית אמורים לקיים, ובבית לא נוהגים כך ואכן חלק מהדברים אנו כמשפחה משנים כשאני מוצאת פערים בין ההלכה לבין המציאות. לצערי חוסר קיום ההלכה נובעת מחוסר ידיעה של ההלכה. לכן שאלתי לרב
1. האם שאמיים צריכים להקפיד על בשר חלק וחליטה?
2. אם בבית שלי לא מקפידים על כך, האם אני צריכה כן להקפיד על זה?
3. לפעמים אני מרגישה קצת קרועה כשאני צריכה להקפיד על ההלכות של התימנים, כשבדברים מסויימים הורי לא נוהגים (לדעתי בגלל חוסר ידיעה).. האם עליי להמשיך בכל אופן רק לפי הלכות התימנים, עד שאני בע"ה התחתן?
תודה לכבוד הרב!

תשובה

1. אכילת בשר חלק מחייב גם את השאמי. מה נפשך: - אם הם פוסקים כשו"ע, הרי זהו דין תורה. - אם הם נוהגים כמנהג אבותינו בתימן, הרי בתימן נהגו לעשות בדיקת סירכות, שאין יודעים היום לעשותה. ולכן, חייבים אנו לאכול בשר חלק. אבל אל תכפי על הורייך, רק בדברי נועם, כי בעניינים אלו יש רגישות, שכביכול פוסלים אותם, חלילה. חליטה - גם השאמי נהגו בתימן לפחות בבתים הפרטיים להבדיל משמחות המוניות, שיש שהקלו בהן.
2. כן. אבל בחכמה, כגון תאמרי שאת מעדיפה בשר צלוי (אם הוא חלק) או דגים וכיו"ב.
3. זהו גורלם של רבים, שהורים יקרים, אבל תמימים, ומבלי ידע הלכתי מתאים, וצריכים לתמרן היטב. מצד כדי לשמור על ההלכה, ומצד שני לא לפגוע בהם. כגון, אם תערכי את הקניות ותסייעי גם בבישול וכיו"ב. וה' יהא בעזרך.