דילוג לתוכן העיקרי

בחירות לועד

שאלה

הרב שלום רב קהילתנו בת 13 משפחות דתיות. נערכה הצבעה לועד הישוב, זוג אחד לא נכח בדיון והוחלט על פי רוב שהם לא יצביעו, הבעל הגיע לאחר ההחלטה ורצה להצביע ואף הצליח לשים פתק בקלפי ללא ידיעת הציבור, התוצאות היו: 8 למועמד א' 8 למועמד ב' ו -9 למועמד ג' כאשר התברר בדיעבד שהזוג ה"מאחר" הצביע עבור מועמד ג' כך שבלעדיו היה תיקו מוחלט. במהלך הדיון אחד הנוכחים הטיח כלפי מועמד ג' שהוא שקרן ורמאי דבר שגרם עוגמת נפש אך לא זכה לגינוי. יש ת"ח שמשמש כרב אך הוא תומך מאוד באחד המועמדים שלא נבחר ואני חושש לשאול אותו שיפסוק בסוגיה, אני חושש שסיבוב נוסף יוסיף למתח ואף יביא להלבנת פנים וביזוי לקהילה כולה ואני מוסיף שמדובר בישוב שרובו חילוני. במידה ויש לערוך סיבוב נוסף או בחירה חוזרת ושלושת המועמדים יגשו שנית אזי מועמד ג' יזכה שנית ברוב קולות אם לא ישתנו דעות האנשים וזו נראית האפשרות המתקבלת. השאלה האם ראוי להחריז על סיבוב נוסף ולקחת סיכון שיהיה חילול ד' והלבנת פנים או להשאיר את המצב מתוך ידיעה שגם כך יבחר מועמד ג' במידה ואנשים לא ישנו את דעתם?
בתודה מראש בכבוד רב אלעד גבריאל נציג הקלפי ועורך הבחירות

תשובה

לא ברורה לי המציאות.
א. היישוב - רובו חילוני. הקהילה בת 13 משפחות דתיות. מה טיבן של הבחירות, למה מצביעים? מי בעל זכות הבחירה? אם הבחירות לוועד היישוב והקהילה בת 26 מצביעים דתיים לפחות, כיצד זה היישוב הוא רוב חילוני, כשסך הכל היו 25 קולות (9+8+8).
ב. הוחלט שבני הזוג המאחרים לא יצביעו. מדוע? האם בגלל האיחור? האם האיחור היה משמעותי? כי זכות בחירה היא דבר אלמנטרי.
ג. אני מבין שאם מאשרים את התוצאות הנוכחיות, מועמד ג' נבחר. ואם לא מאשרים, יהיה סיבוב חוזר. כדי לא לאשר יש צורך לבדוק אם החלטתכם שהזוג לא יצביעו היתה חוקית או חוקתית. ורק אם התשובה חיובית, חייבים לגשת לסיבוב נוסף, למרות החששות לסיבוב נוסף. ואם ההחלטה היתה שגויה, חייבים לכבד את התוצאות, ומועמד ג' הוא שנבחר.