דילוג לתוכן העיקרי

שמירת שבת באינטרנט

שאלה

לכבוד: הרה"ג רצון ערוסי שליט"א הנדון: שאלה בהלכה לגבי הפעלת אתר אינטרנט בשבת. הבעיה: האינטרנט נגיש 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה כולל שבתות וחגים, ולכן האתרים נגישים כל הזמן הזה. מכיוון שאדם לא מצווה על שביתת כליו בשבת אזי לכאורה אין לבעלי האתרים צורך הלכתי לסגור את האתרים בשבת, מפני שמדובר במחשב דלוק ללא מגע יד אדם, ברם לבעלי האתרים ישנה בעית חילול שבת אמיתית בכל פעם שגולש יהודי נכנס לאתר בשבת (או חג) מפני שהגולש מחלל את השבת בעזרתם. האיסורים: לפי בדיקתי, כל גולש שנכנס לאתר כלשהו בשבת גורם לבעל האתר את האיסורים הבאים:
א. לפני עיוור לא תתן מכשול, אם מדובר באתר בעל שירות ייחודי
ב. מסייע בידי עוברי עבירה, שהם הגולשים בשבת.
ג. הנאה ממלאכת שבת, שכן לבעל האתר יש הנאה מכך שגלשו לאתרו, הרי לכך האתר נוצר.
ד. מיקח וממכר בשבת, במידה ובוצעה קניה (או תרומה) דרך האתר בשבת. ה. איסור קריאת שטרי הדיוטות בשבת, במידה ובאתר תכנים של חול, או פרסומות אפילו באתר קודש. ו. איסור עקיף הינו חילול ה' אם יודעים שזה אתר של יהודי ופתוח בשבת. הפתרונות עד היום: למעשה הרוב הגדול של בעלי האתרים לא התייחסו לנושא ברצינות ואלה שכן התייחסו השתמשו בפיתרון חלקי שעדיין משאיר את בעיית חילול השבת – הם סגרו את האתר לפי שעון ישראל ואז הפסידו גולשים מחו"ל ביום שישי וגם גרמו חילול שבת של גולשים מחו"ל במוצ"ש שלנו. מה גם שהפיתרון הזה בעל עלות תחזוקה יקרה יחסית וגורם לדירוג נמוך בגוגל מפני שגוגל חושב שהאתר ירד מהאויר כאשר האתר סגור בשבת. בכל מקרה כל האיסורים נשארו בעינם ואין פתרון אמיתי לבעיה עד עכשיו! היום יש פתרון אמיתי שניקרא: "שומר שבס" www.ShomerShabes.co.il שיודע לסגור אתר ע"פ מיקום הגולש, ז"א יכול להיווצר מצב שבו 2 אנשים משני מקומות שונים בעולם נכנסים לאתר באותה שנייה ואחד מהם נכנס לאתר כרגיל כי אצלו עדיין יום שישי והשני מקבל הודעה שהאתר סגור כי אצלו כבר שבת. המצוות למשתמש במערכת: כל בעל האתר שמשתמש בשירות שומר שבס מקיים:
א. זכור את יום השבת לקדשו, מזכיר לגולשים שהיום שבת.
ב. הוכח תוכיח את עמיתך, הגולש יקבל מודעות על השבת ואם ירצה ה' יתקדם רוחנית.
ג. זיכויי הרבים. ברצוני לשאול האם האיסורים שכתבתי נכונים? האם יש עוד איסורים מדאורייתא או דרבנן ומה המקורות ההלכתיים לכך? וכן לגבי המצוות למי שכן משתמש בשומר שבס? בברכת התורה:

תשובה

כל האיסורים שכתבת נכונים, אבל לא כולם מתייחסים לבעל האתר, אלא לגולשים. בעל האתר צריך לפרסם שאין לגלוש בשבת, ודיו. אבל צריך הוא שלא ליהנות מן הגולשים בשבת, והאחריות היא על הגולש. שהרי האתר פתוח לכל ימות השבוע, והגולש על דעת עצמו גולש. ובשבת האתר הוא הפקר, כי בעל האתר אסור לו להינות מדמי הגלישה בשבת.