דילוג לתוכן העיקרי

שאלה על הגמרא

שאלה

לכבוד הרב שלום. חבל שלי לומד בתיכון מסכת קידושין, ובעמוד כ"ט יש סיפור על מפלצת עם שבעה ראשים. אני תאמת לא למדתי את המסכת ולא ממש מכיר את הסיפור, אבל הוא שאל אותי מה דעתי על הסיפור. הסיפור כפי שידוע לרב על מזיק עם 7 ראשים שאותו אמורא שמסופר שם הוריד לו ראש בכל פעם שהוא דרך או משהו כזה. המהרש"א כותב שם שהוא נלחם עם כוחות הטומאה או משהו כזה.
רציתי לשאול את הרב מה דעתו לגבי הסיפור והכי חשוב האם זה קרה במציאות או שזה משל.. למדתי את ההקדמה לפרק חלק של הרמב"ם ולפי הדברים שהרבמ"ם כתב זה נראה שהסיפור הזה לא קרה באמת אלא צריך להבינו כמשל. מה דעת הרב בנושא?

תשובה

נראה, שרבינו יסביר, בשונה מרש"י מהמהר"ל ומהמרש"א, וכיו"ב, שלא מדובר לא בשדים ולא בכוחות הטומאה ולא בחלום (עיין סוף דברי מהר"ל חידושי אגדות), אלא במציאות שהיתה. שהיה כנראה באותו בית מדרש, תלמיד או אדם, חריף ביותר, בעל אמונות קלוקלות, והנהגות פסולות, שהיה מסוגל לפתות ולשכנע בחדות לשונו ובתעתועי הגיונו כל מי שנכנס עמו בדברים. ואפילו שני תלמידי חכמים, כשרים ומלומדים, מאותו בית מדרש היו נוצחים בוויכוחיו, והיתה סכנה רוחנית לתלמידי בית המדרש. ולכן כשבא רב אחא בר יעקב שהיה חכם גדול וחריף ביותר, לבית מדרשו של אביי, אביי ניצל הזדמנות זו וסיבב העניין שרב אחא יישאר עם אותו אדם בבית המדרש, כדי שיתמודד עמו ויכריעו. ואכן רב אחא גבר עליו בשבעה מערכות, בכל מערכה היה נדמה שכבר הוכרע לגמרי, אותו אדם. אך אותו אדם רע שהיה כמו שטן, וכמו יצור מפלצתי, היה מחדש כוחותיו הפולמוסיים, ומתווכח עם רב אחא בעניינים שונים, עד שרב אחא הכריעו לגמרי. אבל רב אחא הודה שאותו אדם היה מסוכן ביותר מבחינה רוחנית, שאפילו הוא יכל להסתכן על ידו.