דילוג לתוכן העיקרי

הדלקת נר חנוכה בעלייה, והגדרת עלייה

שאלה

ראיתי תשובותיך באתר בנושא הדלקת נר חנוכה לדר בעליה, וההעדפות שכתבת למי שגר בעלייה הן: א) בפתח הבניין
ב) בפתח הבית
ג) בחלון הסמוך לרה"ר
1) האם המדרג הזה מדבר רק במי שדר מעל 20 אמה? שאם לא כן, הרי חז"ל הורו להדליק בחלון לדר בעליה, ולמה להעדיף הדלקה בפתח הבניין/הבית?
2) מהי הגדרת עלייה? חצי קומה מעל רה"ר היא עליה?
3) האם מי שדר במפלס רה"ר רשאי גם כן להדליק בחלון, ומה שכתוב "מצוה להניחו בפתח ביתו" אינו מעכב? נראה מדברי מארי שאפשר, שהרי כותב "ובתימן נהגו להניח את החנוכה מימין, לפי שהדליקו בכניסה לבית *מבפנים* אבל היו שם חלונות לרחוב, כך שכל העובר ברחוב רואה את אור החנוכה, והסיבה שלא הניחו בחוץ כי הגויים היו גונבים את החנוכה". מכאן נראה ששפיר דמי להדליק בחלון הסמוך לרה"ר גם בבית צמוד קרקע. (ואם מצד "אונס" - מי מפריע להם לשמור על החנוכה למשך אותה חצי שעה שסמוכה לשקיעה?)
4) ראיתי שהרב כתב פה http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=65196 שלדעת הרב קאפח אין להדליק בעלייה למעלה מעשרים אמה, וכך פירש את ההערה. אולם נראה שההערה אומרת ההיפך: "ולא התנו חז"ל שום תנאי בדר בעלייה שמניחו בחלון הסמוכה לרה"ר אם העליה למעלה מעשרים או בתוך עשרים. *נראה ברור שאפילו היה דר למעלה מעשרים מדליק במקומו*, ואם אין הכר לו לא יהיה הכר לחנוכתו".

תשובה

1. רק למי שגר 20 אמות מעל רה"ר.
2. גובה עד
9.60 מטר.
3. נכון, יש להעדיף את המקום היותר ראוי לפרסום הנס.
4. דברי מארי אלו שציטטת, קשים לי להבינם, ואיני יכול להכריע כוונתו בצורה ברורה.