דילוג לתוכן העיקרי

הפרדת כלים בבשר וחלב

שאלה

האם יתכן שלרמב"ם לא היו מערכות כלים נפרדות לבשר וחלב? (שהרי כתב: "קדירה שבישל בה בשר, לא יבשל בה חלב; ואם בישל, בנותן טעם" (מ"א פ"ט הי"א) לכאורה אפשר לפרש שכל הדין בקדירא בת יומא אבל שאינה ב"י שנותנת טעם לפגם מותר לכתחילה, ולא גזרו שאינה ב"י אטו ב"י רק באיסור כמו קדירות של נכרים אבל לא בבשר וחלב (שכל אחד בנפרד היתר הוא), ק"ו לכלי אכילה שהם כלי שני).תודה רבה!

תשובה

אין מכאן שום דיוק שלא היו להם מערכות כלים נפרדות, אלא הדין הוא עקרוני שאסור לבשל בשר בכלי חלבי וכן ההיפך. ומכח דין זה יש צורך במערכות כלים בשרית וחלבית. ואין מקום לדיוק שמותר לבשל בקדירה שאינה בת יומא. כי יש הלכה האוסרת נותן טעם לפגם לכתחילה. שהוא איסור מדברי סופרים, והוא מתייחס לקדירה (לאו דווקא של גוי) אלא שנתבשל בה איסור, שלא יבשל בה לעולם (כלומר גם אחרי 24 שעות), רבינו, מאכ"א, יז, ב.