תוקף בתי הדין המקומיים לאחר חתימת הגמרא
קיבלתי את תשובתך.
תודה אבל מהו התוקף של תקנות וגזירות שתיקנו בתי דין לאחר חתימת הגמרא, הרי רק לבית הדין הגדול יש זכות לחדש בתורה דין חדש או לגזור גזירה? מהיכן נובע התוקף אפילו לבני אותה קהילה .? האם יש "סתם" מיצוה לשמוע לכל הנחייה של רב .? גדי בן יוסף
גם ביה"ד הגדול אסור לחדש ולהוסיף על התורה, ואחד מגדרי פעילותם לעשות משמרת למשמרת של תורה. ואפילו יחיד לעצמו יכול לעשות משמרת וסייגים שלא ייכשל באיסורים. ואמנם נחלקו חכמי ההלכה אם יש סמכות למורי ההוראה שלאחר התלמוד לגזור גזירות, יש אומרים שלא. ויש אומרים שכן, משום שזה חלק בלתי נפרד מסמכותם להורות את ההלכה, לא רק במובן המדעי הפורמלי, מהי ההלכה, אלא מתוך שיקול דעת ברור, כיצד הורתא ההלכה תתיישב הלכה למעשה ותשיג את יעדה, יראת ה'. ולכן לא תמיד מורים את ההיתר. אשר לתקנות הסמכות היא מכח הציבור, הקהל. כי ההלכה נתנה לקהל סמכות לתקן תקנות. והן מחייבות את אותו הקהל. לא קהל אחר. ואין שונים מחמרים, וגמלים, כלומר איגודים מקצועיים, שגם להם יש סמכות לתקן לעצמם תקנות מלאות בקנסות וכל שכן בני העיר.