דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורינו רבינו:
א. האם מותר בע"ש להדליק נר ריחני שבשבת ממשיך להוציא ריח?
ב. דיני ממונות:שלחנו את האוטו למוסכניק לתיקון תקלה, הלה טען שיש בעיה ברדיאטור ושצריך לשולחו לניקוי, הסכמנו, והוא שלח את זה לניקוי לטענתו, אך כשהרכב עשה שוב בעיות הלכנו ל -2 מוסכניקים נוספים (ואחד מהם מומחה לרדיאטורים) ושניהם טענו שהרדיאטור לא נשלח לניקוי (ןההוכחה שלהם: מכיוון שרואים מחור מסוים שהוא סתום וכן שאין לו סימני פתיחה שחייבים להיות לו אם פתחו), המוסכניק טוען שאנו חייבים לו כסף על הניקוי (יש לציין שיכול להיות שהאדם שהמוסכניק שלח אליו לנקות את הרדיאטור שיקר לו). האם צריכים אנו לשלם לו בכל זאת או לא? (וסליחה על האריכות). בברכה

תשובה

1. לגבי צרי נאמר שאין להדליק בו, "מפני שריחו טוב, שמא ייקח ממנו מן הנר, ועוד מפני שהוא עף.. ויבוא לידי סכנה". רבינו, שבת, ה, י. ולגבי שמן אפרסמון, "מפני חשיבותו ושבחו, שמא יסוך במשהו ממנו". רבינו, פיהמ"ש, שבת, ב,
ב. לפי זה לא די בריחניות של הנר כדי לאסור השימוש בו בשבת. אלא אם יש נימוק נוסף על הריחניות, סיכון או יוקר משובח. ואם כן, רק שמן ריחני יקר ומשובח או מסוכן, אסור.
ב. עינין זה הוא מובהק לבית דין. המוסכניק תובע מכם תוספת כסף על הניקוי בטענה שהוא ניקה, ואתם טוענים שהוא לא ניקה. ואתם מסתמכים על חוות דעת של מומחה, שאומר שהרדיאטור לא נוקה. זאת ועוד הרי הרכב אינו תקין למרות התיקון, והמוסכניק המומחה אומר שהפגם הוא בהעדר הניקוי. ובי"ד יצטרך לשמוע מהמוסכניק שתיקן מדוע הרכב שוב אינו תקין. וביה"ד יחליט מי אומר אמת. ועל בסיס זה הוא יחליט בדבר.