דילוג לתוכן העיקרי

מחיאת כף בשבת

שאלה

האם מותר למחוא כפיים בשירי שבת בשבת? ואם אסור אז למה? הכי אין פה כלי שיר וגם אם יש אז אין חשש שנתקן אותו. מה היחס לאמונות טפלות כמו "אסור לעבור מעל מישהו כי הוא יהיה נמוך" "אסור לעבור מתחת לסולם" וכו'..? מה היחס לאנשים שכופרים בעיקר, נגד התורה, נגד עם ישראל, מסייעים לטרור בשטחים? האם מותר לדבר עליהם לשון הרע ולגנות את מעשיהם?

תשובה

1. אסור למחוא כפיים בשבת, וכן אסור לרקוד בשבת, גזירה שמא יתקן כלי שיר. כי בדרך כלל בשירה עם מחיאות כפיים וכן ריקוד, מנגנים בכלי נגינה, ואם הכלי לא תקין, מתקנים אותו על אתר. ובשבת, אסור מן התורה לתקן כלישיר.
2. הולך בתום - ילך בטח. ואשרי מי שאין מקננות בלבו חששות כאלה.
3. אין לכלול כל המפורטים בשאלתך בכפיפה אחת, כי הכופרים בעיקר יש לקרבם לתורה ולאמונה, בדרכי נועם, ואם הם ממשיכים להתנהג, והם ממשיכים בכפירתם בכל עוז, יש להרחיקם או להתרחק מהם. אבל הפועלים נגד עם ישראל ומסייעים לטרור, אם פעילותם היא בגדר עבירה על ביטחון המדינה, על המדינה להעמידם לדין. ואם לא הגיעה לדרגה של עבירה, יש להוכיחו בדרכי נועם. ואם לא, יש להרחיקם או להתרחק מהם. בכל מקרה מותר למסור מידע על פעילותם לגורמי משטרה וביטחון, ובוודאי שיש לגנותם, אם פעילותם גלויה, ואם הניסיונות להניאם מדרכם הרעה לא עלו יפה. אבל גם פעולת גינוי צריכה להיעשות ע"י גורמים ציבוריים או רבניים שיש להם שיקול דעת, ודבריהם נשמעים.