דילוג לתוכן העיקרי

פורים

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. פרשת זכור - מצות עשה דאורייתא לזכור את מה שעשה עמלק לישראל. בזמן שכל האומות פחדו "שמעו עמים ירגזון...", בא עמלק להלחם ב - ה' ובישראל, ועל כך ציוה אותנו הקב"ה לזכור את מה שעשה לנו. ואני שואל על מה כל ה"רעש", שעושים כלפי עמלק? הרי הקב"ה בכבודו ובעצמו שלח אותו להלחם בישראל על שרפו ידיהם מהתורה. כיצד מסתדר הדבר?
2. ממה שקראתי החטא של ישראל במשתה של אחשורוש היה שהם היו שותפים ל"משתה הניצחון" של אחשורוש. כלומר, אחשורוש ספר שבעים שנה, כדי לראות אם הם באמת יחזרו לארץ. כשהסתיימו השבעים שנה של הגלות הוא שמח כי היהודים לא נגאלו והם עדיין נשארו תחת שלטונו, ואז הוא ערך משתה לחגוג את המאורע. האם היהודים השתתפו בכח במשתה. האם זאת היתה פקודה של אחשורוש להזמין את היהודים? ואם נאמר שכן, אז מה היה חטאם במשתה?
3. האם בורקס ואוזני המן, נחשבים 2 מנות?
4. מה קורה אם פספסתי מילה אחת או כמה מילים מהמגילה? האם אני יכול לחזור על המילים מתוך חומש?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. זכור תזכור לא רק את אשר עשה לנו עמלק, אלא את דברי חז"ל מגלגלין חובה ע"י חייב, וכל רשעי העולם שהתנכלו לישראל, עשו זאת מרצונם ומבחירתם ולכן הם רשעים, אלא שה' השתמש בהם כדי להעניש את ישראל או לאיים על ישראל שיחזרו בתשובה.
2. הרבה חטאים חז"ל ייחסו לאבוינו, מכח ההשערות (שהן מתחייבות), בהשתתפותם באותו משתה. מטרתו של אחשוורוש היתה להרדים את אבותינו ע"י שהתייחס אליהם כביכול בכבוד ובשוויון. שהזמינם למשתה וגם כדי לסלול את הדרך להתבוללותם ולשחיקה בזהותם היהודית. הגע בעצמך שהם מגלים ושמחים עם חברים מתירנים, שושתי אמורה להופיע ערומה, וכן כיוצא בה. וכולם אליליים, ומה בנוגע לכשרות היין והמאכלות ועוד.
3. כן. כי אלו שני סוגי מאפים.
4. אם קראת במגילה כשירה והשמטת מילה או מספר מילים, חזור וקרא מהיכן שהשמטת, ותמשיך לפי הסדר. אם שמעת את הקורא מן המגילה הכשרה, ולא שמעת מילה או מספר מילים, קרא אותה או אותן בע"פ או מתוך החומש, עד שתגיע לקורא ותשמע אותו.