דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב!
1. האם ביום תענית למשל כמו תענית אסתר האחרון אם אין שישה שצמים האם יש לשנות את הקריאה לסדר הרגיל או בכל זאת לקרוא "ויחל משה"
2. מהו החילוק בין ברכה על דיבור למה למשל על מגילת אסתר מברכים ועל קריאת ההגדה לא מברכים?
3. האם יש מצווה/חיוב לנקות את הבית לפני פסח או שהחיוב הוא רק בדיקה ואילו הניקיון הוא רק להקל לא יצויר שיש זוג מבוגרים שאין להם ילדים קטנים האם יוכלו רק לבדוק חמץ בליל ארבעה עשר או שיש עליהם חיוב גם לנקות את הבית ?

תשובה

1. דעתי דעת קטן כדעת החכם צבי, שכל הצומות בין מכוח תקנה ובין מכוח מנהג, יום הוא שהוא נקרא תענית. שהרי לפי הגאונים, הרמב"ם, ולפי מנהגנו אנו אומרים עננו כבר מן הלילה, בליל התענית, למרות שהצום מתחיל רק מעלות השחר. וביום תענית צריכים לקרוא בתורה גם אם אין שישה לתענית, כי זהו סדר תפילות ביום תענית. זו לענ"ד שיטת רבינו. אך אין היא ההוראה הנפוצה. יום תענית שחל בשני או חמישי, גם אם אין שישה שצמו יכולים לקרוא בספר תורה, בשחרית, ויחל, כי יש חובה לקרוא בתורה בשני או חמישי, והקריאה בפרשת השבוע אינה מעכבת, כי העיקר שלא ישהו שלושה ימים בלי תורה.
2. מצוות מקרא מגילה היא מצוות קריאת פסוקים מתוך ספר שנכתב כדין ספר תורה, בעוד שההגדה היא מצוות דיבור, ואפילו בעל פה.
3. מצוות בדיקת חמץ היא מדברי סופרים, והיא כוללת גם ניקיון מוקדם של סילוק החמץ, לפני הבדיקה. דייק היטב בלשון הרמב"ם ותיווכח בעניין זה. עם זאת, הדבר פשוט, שמידת הניקיון והיקפו, תלוי במידת הסבירות של הימצאות חמץ באותו בית.