דילוג לתוכן העיקרי

פסח

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
אשמח אם תעשה לי סדר בכמה שאלות.
1. קורבן פסח במצרים - משה ציווה את בנ"י לקחת שה בי' בניסן. בי'ד בין הערביים הם שחטו אותו ואכלו אותו בליל ט'ו. את דם הקורבן הם שמים על הפתחים. הקב"ה מצווה את בנ"י לאפות מצות כדי שימהרו לצאת, והם אוכלים את הקורבן עם המצות. ואח"כ יוצאים ממצרים. האם כך הדבר? מדוע הקב"ה מצווה את בנ"י לאפות מצות? מה הלחץ? לאן הם ממהרים? אולי היו צריכים לוותר מההתחלה על מצוות מצה? היינו יושבים בנחת אוכלים את הקורבן עם לחם ואז יוצאים ממצרים! מה ההיגיון בדבר?
2. מתי בנ"י יצאו ממצרים בלילה או ביום?
3. כיצד היה מצוות קורבן פסח במקדש? האם היו עולים לרגל ב - יד', שוחטים את הקורבן בבית המקדש, ואז היו אוכלים בליל טו' את הקורבן?
4. האם קורבן פסח היה נאכל רק בירושלים? אם כן, היו שמה מליונים של אנשים, איך הם הצטופפו שם? איך היה מקום לכולם?
5. מצוות עלייה לרגל - מה בדיוק המצווה? האם המצווה היא לעשות את שלושת הרגלים בירושלים? ואז היו באים לבית המקדש? מה יש לעשות בבית המקדש? מה רואים שם?
6. מה שיעור כזית במצה? (שמורה, ועבודת מכונה)
7. מה עדיף לאכול בליל פסח כזית מצה שמורה או מצת מכונה? האם לכתחילה אפשר לאכול עבודת מכונה? אשמח אם תענה לשאלותיי כל טוב.

תשובה

1-2. פסח מצרים נצטוו ליטול בעשירי בניסן, ולשמרו עד ארבעה עשר בניסן, ואז לשחטו. ואת הדם לתת על שתי המזוזות, ועל המשקוף של הבתים ולאכלו צלי אש בליל חמישה עשר עם מצות ומרורים. כשמותניהם חגורים ונעליהם ברגליהם ומקלם בידם, ויאכלוהו בחיפזון. כל זה נצטוו לעשות כדי שיבטאו שהם התנתקו מהאלילות המצרית, ושהם חזרו להיות דבוקים באמונת ה' אחד, וגאים בה ומפרסמים אותה. ושהם מאמינים שה' יגאל אותם אחרי מכת בכורות, למרות שכבר עשר פעמים (מכות), פרעה לא שילחם. רק בדרך זו נמצאו אבותינו להיות ראויים להיגאל. ואכן כבר מיד בחצות הלילה, אחרי מכת בכורות, פרעה וכל המצרים הורו לאבותינו לצאת ממצרים ללכת לעבוד את ה'. אבל אבותינו יצאו רק ביום חמישה עשר בניסן בעצום היום, כדי להראות שאינם יוצאים כמגורשים וכבורחים. 3-4. היו עולים לירושלים ושוחטים את קרבן פסח המשפחתי בעזרה, ביום ד' בניסן, ואוכלים אותו בליל טו בניסן בירושלים, בבתים ובחצרות. ואין אנו יודעים אם היו מליונים, למרות שיש מספרים גבוהים בגמ' פסחים. אפשר שדביר חז"ל בלשון גוזמה. כי היו חולים וזקנים וקטנים שלא הגיעו לירושלים.
5. עלו למקדש בכל שלושת הרגלים והקריבו את קרבנות חגיגה, ועולות ראיה ושלמי שמחה. ולא היו הכרח ששהו הם בכל ימי החג.
6. לגר"ע יוסף, 27 גרם. לגר"י קאפח, 16 גרם. לענ"ד אפשר גם ב 9 גרם.
7. כל מצה שכשרה יותר, יש שמצת מכונה כשרה יותר, יש שמצה שמורה טובה, ויש שמצה שמורה טובה יותר. הדברים משתנים לפי איכות הכשרות.