דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

שלום כבוד הרב,
מספר שאלות שרציתי לשאול - אשמח מאוד אם הרב יענה לי בהקדם האפשרי כי חלק מהשאלות קשורות לפסח.
1. לצערי, אקיים את ליל הסדר עם משפחתי כשחלקם מחללי שבת בפרהסיה. דעת הרמב"ם שצריך לקדש על יין לא מבושל. אמנם, איך אקדש על יין לא מבושל שכשמה מהאנשים שם לא שומרי תורה ומצוות ויפסלו את היין? האם הרב יכול לתת לי היתר לקדש על יין מבושל? ואם לא, האם יש איזה דרך אחרת שאוכל לצאת ידי חובה עם יין לא מבושל? איני יכול לעשות את ליל הסדר במקום אחר, ואני רוצה להימנע ממחלוקת משפחתית.
2. השנה ערב פסח חל בשבת. האם מדליקים נרות ליום טוב? ואם כן, מתי?
3. חמץ אפשר לאכול עד סוף זמן שעה רביעית. איך עושים סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת? חמץ אסור לאכול, וגם מצה.
4. לגבי מי צימוקים. הבנתי שהצימוקים צריכים להיות שליש מהמשקה סה"כ. כלומר האם הצימוקים צריכים להוות שליש מהסך הכללי כלומר (המים + הצימוקים) או שהם אמורים להוות שליש מהמים. כלומר, אם שמתי חצי קילו צימוקים + קילו (ליטר) מים, האם המשקה נחשב כ -50% צימוקים או כ -33% צימוקים?
5. האם מותר לכוון שעון מעורר מכני מצלצל ביום טוב או בשבת?
6. הבנתי שכדי שגוי או מחלל שבת בפרהסיה לא יפסול יין ויהפוך אותו ליין נסך צריך לשים על הכלי המכיל שני חותמין. מה הם שני החותמין האלה? (פקק, עטיפה, סוג של סגירה)
7. ראיתי שמשאלות ששאלו אותך בעבר, תפילין לדעת הרמב"ם שונים מתפילין ספרדים או אשכנזים. מה השינוי הזה והאם הוא מעכב לדעת הרמב"ם? ואם השינוי הזה מעכב, איפה אפשר להשיג את אותם תפילין?
8. ראיתי שמשאלות ששאלו אותך בעבר, אסרת להחזיר סירים לפלאטה בשבת משום עובדין דחול. אמנם, קראתי את דעתו של הרב יוסף קאפח ז"ל בהלכות שבת פרק שלישי (איני זוכר בדיוק את לשונו), והוא כותב ששם שלא משנה אם התבשיל חי או מבושל מותר להחזיר אותו לפלאטה כל עוד החום לא עובר יד סולדת. כלומר שמותר לשים על הפלאטה מערב שבת משהו שיחצוץ בין הפלאטה לבין הסיר כדי שלא יהיה איסור בישול ואז אפשר להחזיר את הסיר לפלאטה. על מה הסתמכת בתשובותיך שאסור, ואם באמת פסקת שאסור איך כבוד הרב נוהג בשבת?
9. האם אפשר לסמוך על הזמנים שמופיעים בלוחות הספרדיים? (עלות השחר, נץ החמה, סוף ק"ש למג"א, שקיעה וכו')
תודה רבה לך כבוד הרב ושיהיה לך חג שמח!

תשובה

1. בליל הסדר כל אחד מחזיק כוסו לעצמו ושותה אותה, קדש על יין לא מבושל ולאחרים תן יין מבושל.
2. לפי מנהגנו - לא.
3. ראה באתר נצח ישראל www.net-sah.org שיעור בעניין זה.
4. מלא שלושת רבעי כוס צימוקים והשלם אותו במים. וכך הלאה.
5. לא. רק מע"ש או מעיו"ט.
6. מכסה וכיסוי על המכסה, או מכסה וטבעת הדוקה בשוליו.
7. פנה לרב יובל נפש מניצן בעניין זה.
8. מה שפסקתי הוא לפי פסקו של ר"י קאפח. מה שהבאת בשמו, זו הדעה אותה הוא שולל.
9. לא. יש צורך בעדכון לפי רבינו, ועוד חזון למועד.