דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. איש מקצוע העביר בביתנו ארון מחדר לחדר. הוא פירק את הארון בחדר המוצא והעבירו בחלקים לחדר היעד. בחדר היעד החל לבנותו מחדש. בחצי העבודה הוא היה מוכרח ללכת לעיסוקים אחרים והשאיר את הארון עומד ללא פלטה אחורית. לאחר זמן קצר הארון נפל על צידו ונגרם לו נזק גדול. הוא הציע שנשלם עבור הפירוק וההרכבה 125 ש"ח, ואת הוצאות תיקון הארון וקניית חלקים חדשים הוא ישלם. מבחינת ההלכה, מה אנחנו צריכים לשלם לו?
ב. אני בן 16. קבלתי עלי הלכות רבנו הרמב"ם. ואין לי רב פוסק מלבד כבוד הרב.
לעיתים בזמן אמת אני מעיין במשנ"ת של מורנו הרב יוסף קאפח ועושה הלכה ע"פ האמור שם, לעיתים מרבנו עצמו. האם נכון לנהוג כך?
ג. האם הרב יוכל להתוות לי דרך בלימוד גמרא בסגנון הלימוד של יהודי תימן. כלומר, במה שונה סגנון לימוד גמרא בשיעור תימני לעומת ספרדי או אשכנזי? השאלה הלכה למעשה, ולכן אם כבוד הרב ירחיב מעט אשמח מאד.
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. אני מבין שהוא קבלן. ואני מבין שהארון התפרק רק בגלל שהוא לא השלים את הרכבתו. ואם ההנחות הנ"ל נכונות, עליו לתקן את הארון ולהשלימו, ואתם תשלמו לו את אשר התחייבתם לשלם לו, אלא אם כן נגרם לכם נזק, אפשר שאתם זכאים לשיפוי הנזק, כי הדבר תלוי בטיב הנזק.
ב. אפשר, אבל טוב שתקבע עתים לתורה עם חכמים שעוסקים במשנת רבינו ומורנו הרב יוסף קאפח. כדי שתוכל לכוון להלכה, לאמיתה של תורה.
ג. אתה אולי מתכוון לשיטה ולא לסגנון. ואם אתה מתכוון לשיטה, יהודי תימן נהגו ללמוד בתחילה מקרא בזמן ילדותם. ואח"כ משנה. ואח"כ תלמוד. בבחינת ליגרוס איניש והדר ליסבר. וכשלומדים תלמוד הם לומדים אותו הלכה למעשה, לא לצורך פלפול. כל דבר שנלמד בסוגיא נבחן הלכה למעשה ע"י הדיון בין התלמידים והרב, וע"י עיון בספרי הלכה למעשה. הם נוהגים ליגרוס את לשון הגמרא, בפיסוק ובהטעמה ובלשון הקודש, כולם כאיש אחד בנעימה מיוחדת.