דילוג לתוכן העיקרי

עבודה ושבת - המשך

שאלה

עבודה ושבת תוכן השאלה: מעת לעת אני נדרש לשלוח צוותים לעבודה בחו"ל (שם ימי העבודה מסתיימים ביום שישי בערב). כעת התבקשתי לשלוח עובדים לשבועיים, כאשר הלו"ז די צפוף. אם היה מדובר בעובדים שומרי שבת, ניתן היה לסדר לו"ז מתאים. אך מאחר ומדובר שעובדים שאינם שומרי שבת הכנת תוכנית מתאימה ככל הנראה לא תתקבל. שאלתי היא:
1. האם יש לי אחריות במצבים כאלה לחילול השבת של עובדיי?
2. האם יש לי אחריות גם לחילול שבת של עובדי הלקוח (היהודים) אשר נשארים בעבודה ע"מ להפגש עם עובדיי?
3. האם יש דרך להסיר ממני את האחריות ע"י מסירת התוכנית לאישור למישהו אחר? כתוב מהו מעמדך כלפי עובדיך, האם אתה מעביד או מנהל עבודה. ציין יותר פרטים כדי שאוכל לבחון את הדברים ולנסות להשיב על שאלותיך. בהקשר לשאלתי הנ"ל - אינני המעסיק שלהם אלא מנהל צוות בארגון בינלאומי. גם אני כפוף להוראות מנהליי, אשר הטילו עלי את האחריות לניהול הפרוייקט.

תשובה

גם עובדים לא דתיים אין להכשילם בעבירה. והואיל ומדבריך אני למד שאם היה מדובר בעובדים דתיים יכולת להסדיר עמם לו"ז שלא כרוך בחילול שבת, תציע אפוא אותו לו"ז גם ללא דתיים, והוא יהיה בסדר עדיפות ראשונה. ותציע חלופות אחרות, שלא תמליץ עליהן והעובדים יבחרו. כי אתה אינך המעביד אלא מנהל עבודה, ואחריותך היא פחותה יותר. ומאחר והמלצת בפניהם חלופה שאינה כרוכה בחילול שבת, יצאת ידי חובה. כמובן, אם תוכל לקבל תפקיד שאין בו דילמה כזו, עדיף יותר.