שאלות בדין שכיר
שאלוני כמה שאלות בדין שכיר
1- האם אכן כאשר אני נוסע במונית, ומשלם לנהג מראש, אז ביטלתי 'עשה' של 'שכר שכיר'?
2- כאשר עושים אירוע עם תזמורת, ורוצים התזמורת שאשלם להם בסוף האירוע, מזומן, הרבה כסף,
אז אם שילמתי להם יומיים קודם את רוב החוב, ואז בסוף האירוע אני משלם מאה שח, זה בסדר??
3- האם מספר החינוך שכותב , מה הסיבה לשלם בזמן, אז מוכח, שגם אם משלמים לנהג מונית מראש, מקיימים מצוות עשה של 'שכר שכיר'??
משרשי המצוה. לפי שהשם ברוך הוא חפץ בקיום האדם אשר ברא, וידוע כי באחור המזונות, יאבד הגוף ועל כן צונו לתת שכר שכיר, כי אליו הוא נושא את נפשו. להתפרנס בו. ולפי הנראה, על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים. ובפרוש הודיע הכתוב טעם הדבר באמרו (דברים כד, טו) "ואליו הוא נושא את נפשו". ואף על פי שדרשו בו זכרונם לברכה (שם קיב א) בענין אחר, פשטיה דקרא כמו שכתבנו.
וכן
רמב"ן דברים פרק כד פסוק טו (פרשת כי תצא)
ושלא תבוא עליו השמש, כדי שיקנה בשכרו לו ולאשתו ולבניו מה שיאכלו בלילה.
כלומר,
יש מצוות עשה, שעיקרן זה התוצאה.
1 לא, כי נהג המונית הוא קבלן לעניין הנסיעה, וניתן לשלם מראש.
2 מדוע לא. עובר יכול להתנות לקבל שכרו, כולו או מקצתו, לפני העבודה, אם זהו התנאי שלו, ואם המזמין אלת שירותו מסכים, כי הוא מעוניין בעבודתו.
3 לא הבנתי את הערתך.