דרכם של חז"ל
לק"י כבוד מו"ר הרב רצון ערוסי שליט"א! בעניין מה שמצינו שחז"ל לומדים בגמרא או במקורות תנאיים דרשות הלכתיות מפסוקים.
א. מה הכריח אותם לדרוש? מסורת ממשה רבינו ע"ה ואע"ג שלכאורה הדרשא נראית לא מוכרחת במילים או לעולם הדקדוק במילים או בסגנון מכריח אותם.
ב. על הצד שמה שמכריח אותם ללמוד זה דקדוק לשוני (כגון ייתור וכדו') מצאנו הרבה מקומות שלא נראה שיש קשר בין הנאמר בפס' לבין הדרשא היוצאת ממנו.תודה רבה!
איני רוצה להיכנס לשאלה הגדולה מה קודם למה: הדרשות להלכות או ההלכה לדרשות. אבל עלינו לדעת לפחות 2 דברים:
א. שבני עמנו אמורים לדעת מקרא, הואיל והם צריכים ללמוד אותו, בן חמש למקרא, וצריכים לקרוא בתורה בכל שבת ובכל מועד, ולכן טוב לקשור הלכות עם פסוקים, שמתוך ידיעת הפסוקים והדרשות ידעו ויזכרו ההלכות.
ב. ניסוח התורה הכתובה הוא מתוחכם (כפי שכתב רבינו בהקדמתו, המקרא המחוכם). וניתן לדרוש ממנו הלכות רבות. ולכן ה' נתן לנו שלוש עשרה מידות שבהן ניתן לדרש את התורה ולהנפיק ממנה הלכות ופירושי הלכות.