דילוג לתוכן העיקרי

בריכה בשלוש השבועות

שאלה

לפי הרמב"ם, נראה שאין כל התייחסות למנהגי אבילות בשלושת השבועות שבין יז תמוז לט באב. וכל מנהגי האבלות מרוכזים לשבוע שחל בו, אלא ש"משייכנס אב, ממעטין בשמחה... ויש מקומות שנהגו לבטל שחיטה מראש חדש". ואפילו ביום ט' באב מנהג תימן לאפשר למי שמעוניין בכך - לאכול בשר, מלבד סעודה מפסקת.
1. לא הזכיר רבנו כלל ענייני סכנה שבשבועות אלו כמו בעדות אחרות. ובתוך כך לא את ההליכה לים ולבריכה וכיו"ב - מדוע?
2. אם למישהו כואב הראש בעקבות נסיעה ארוכה מאד שאינו יכול לדחותה, האם יכול להקל מעט בשתיה?
3. נראה שמותר להתרחץ ביום יז בתמוז - ולכן האפשר ללכת ביום זה לבריכה או לים? (ולפעמים יש מקומות שעושים פעילות בים בליווי מוזיקה, האם זה משנה? כי אני לא שם לב לכך ממילא)

תשובה

1. נכון לפי הרמב"ם, כל מנהגי האבל מי"ז בתמוז קיימים, אלא כפי שכתבת. וכן אין אצלו החששות מפני סכנות בימים אלו. אולם אבותינו נהגו שלא להתחתן בימים אלו, אלא אם מדובר בחתן שטרם קיים מצוות פו"ר, ומנהג זה מחייב אותנו.
2. אם הגיע לדרגה של כאב ראש עז, שאפילו אחרי המנוחה אינו חולף, ישתה מים, כל זה בי"ז בתמוז לא בת"ב.
3. מותר לרחוץ את הגוף בי"ז בתמוז, לא רצוי להיות בים, גם כשאין מוזיקה. כל שכן כשיש.