דילוג לתוכן העיקרי

דילמה בישיבה

שאלה

שלום לרב! אני ילד תימני שנימצא בישיבה אשכנזית. יש לי מספר שאלות בנוגע למצבי בישיבה.
1. האם חובה לעמוד בקדיש ששאר הציבור יושבים? הרמב"ם בחלק אהבה בהלכות תפילה פרק י"ב אומר: שמשה רבנו תיקן לישראל שיהיו קורים בתורה בשני וחמישי כדי שלא יעברו שלושה ימים בלא שמיעת תורה (שהכוונה בלא שמיעת תורה מספר תורה ולא מחומש רגיל). והרמב"ם בהלכות כתיבת ספר תורה אומר: שכל ספר תורה שלא כמו הספר תורה שהוא אומר לכתוב נחשב כחומש ככל החומשים (ומביא דברים שפוסלים את הספר חיסר אות, הוסיף אות...). ומפה יוצא שליהודי תימני ספר תורה אשכנזי נחשב פסול וכחומש ככל החומשים. אז אם אני עולה לקרוא בתורה בספר תורה אשכנזי בישיבה אני בעצם לא מוציא אותי ואת שאר הילדים התימנים ידי חובה כי אני קורא כביכול מחומש. האם הסברה הזו נכונה??
2. האם מותר לי מיוזמתי לעלות לתורה או להיות בעל קורא בישיבה בספר תורה אשכנזי?
3. אם מזמינים אותי לעלות לתורה או להיות בעל קורא מה אני צריך לעשות (כנ"ל בישיבה בספר תורה אשכנזי)? אשמח מאוד אם תענה לי על השאלות ואם גם תוכל להביא לי בבקשה מקורות לדבריך
תודה רבה מראש!!!

תשובה

1. קריאת התורה בציבור היא חובת הציבור ולא חובת היחיד. והישיבה (=הציבור) הוא ציבור אשכנזי והס"ת שלהם כשר לפי מסורתם. ואתה נטפל להם, ורשאי אתה אפילו לקרוא באותו ס"ת כשהנך בישיבה. לגבי עמידה וישיבה, עליך לנהוג כמנהגם ולא לשנות.
2. לא. רק אם תוזמן. ואם אין כהן או לוי, ואתה אחד כזה, אתה יכול ליזום.
3. רשאי.