ביכורים בשמיטה
לק"י שלום לכבוד מארי רצון ערוסי הי"ו, מחזיר עטרה לישנה. האם נוהגת מצוות ביכורים בשמיטה לפי רבנו? לכאורה לא, כיוון שהפירות הפקר. הרמב"ם לא מגלה את דעתו, אבל מהלכות נטע רבעי, רואים אנו כי בשמיטה, צריך לפדות את הפירות של נטע רבעי או לסמנם במטע ע"מ שלא יגעו בהם. אם כן לכאורה יש דין של נטע רבעי בשמיטה, אף על פי שיש דין הפקר והפירות אינם שלו, אם כן מה יש לו לסמן את הפרי? ומדוע שדין ביכורים לא יהיה שווה לדין נטע רבעי? (והשאלה בתנאי שהסברה של הרמב"ם שאין ביכורים בשמיטה).
תודה בר
נחלקו פוסקי ההלכה אם יבולי שביעית חייבים בביכורים. לענ"ד אינם חייבים, כי היבולים אינם של מישהו, אלא הפקר. ויש צורך בבעלות על קרקע, ובבעלות על יבולים כדי להתחייב בביכורים, עיין רבינו, ביכורים, ב, יד, ולכן אינם שונים מתרו"מ שאין חיוב. מה שאין כן נטע רבעי הם אסורים כל עוד נפדו. ואינם תלויים בבעלות, אלא בגיל, כלומר במספר שנותם, שנה הרביעית. ולכן כדי שלא ייכשלו, שלא יאכלו בלי פדיון, סימנו אותם. לא כן ביכורים לא הגיע לכלל חיוב בגלל שהם הפקר.