דילוג לתוכן העיקרי

ספק ברך ברהמ"ז

שאלה

שלום לכבוד תורתו, מעיון בחיבור נראה שהן לגבי ברכה שניה והן לגבי ברכה שלישית נאמר (הל' ברכות פ"ב הל' ג -
ד) "לא יצא ידי חובתו", מה שלא נאמר לגבי ברכה רביעית. יאיר נא עיננו בנושא הנ"ל ומהי דעת רבנו הרמב"ם לגבי ברכה רביעית. האם בגלל שהיא מתקנת חכמים נאמר שספק דרבנן לקולא ולא יברך או שהיא נכללת בסל אחד יחד עם שאר הברכות כמו שנראה מדברי מורנו הרב יוסף קאפח. ה' יזכנו להמשיך ולשתות ממעיינה של תורתו

תשובה

רבינו סתם ולא פירש. ונראים הדברים, שהברכה הרביעית נגררת אחרי שלוש הראשונות, ומאחר והוא חוזר על השלוש הוא חוזר גם על הרביעית.