דילוג לתוכן העיקרי

עלינו לשבח

שאלה

אני נוהג לא לומר עלינו לשבח לפי מנהגנו הישן. הבעיה היא בבתי כנסת (גם בלדים) שאומרים ברכו ועלינו. אם אני עולה שליח ציבור, האם מותר לי לומר בסוף התפילה ברכו? היות וזו ברכה לבטלה לפי רבינו? ראיתי שהרב כתב שינסה להזמין יתום לומר קדיש וברכו אבל אם אין? אפשר לומר שבגלל שאני טפל למנהג המקום יש לי היתר לנהוג כמנהגם ולומר ברכו? אם אני לא עולה שליח ציבור האם מותר לי לענות ברוך ה' המבורך לעולם ועד? ראיתי שהרב כתב לומד ברוך שם כבוד מלכותו..." אבל "ברוך ה' המבורך.." זה פסוק אז למה אסור?

תשובה

א. לפי רבינו, אין לומר ברכו לפני עלינו לשבח. וש"ץ שנוהג לפי רבינו לא יוכל לומר כן. אבל עליו להיזהר מפני המחלוקת במקום שנוהגים לומר ברכו. ולכן או שלא יהיה ש"ץ או שיזמין מישהו אחר לומר קדיש דעתיד ואותו אחד ימשיך לומר ברכו.
ב. אין המילים ברוך ה' המבורך לעולם ועד, פסוק, אלא זהו סוג של שבח שקיבלנו ממשה רבינו, שאמר, כי שם ה' אקרא (אתם) הבו גודל לאלהינו. וקבלנו שהגדולה שאנו נותנים לה' היא ע"י שאנו אומרים ברוך ה' המבורך לעולם ועד. ואופן שבח זה של ברכו, וברוך ה' המבורך נאמר רק בעשרה. ורק ביוצר ובקריאת התורה. ולכן לפני עלינו לשבח, הנוהג כהרמב"ם אסור לו להשתתף בשבח כזה שהוא ברכה לבטלה, ואסור לו גם להיראות כמי שאינו משבח את ה' לכן יאמר שבח אחר, לא אותו שבח.