דילוג לתוכן העיקרי

קריעה על אדם כשר

שאלה

מארי ערוסי, אשמח אם תבהיר לי את ההלכה שפסק רבינו בעניין קריעה על אדם כשר. ראיתי בספרו של הר"י יוסף, ילקוט יוסף, כי הוא אומר שהיום לא קורעים על אדם כשר, הוא גם נותן קריטריונים לכך שאדם כשר הוא כזה שאין פקפוק על ישרותו, ושמירת מצוותיו וכיו"ב.
א. אשמח אם הרב יסביר לי מהו אדם "כשר" שלפי רבינו יש לקרוע עליו בשעת מיתתו.
ב. מדוע הרב יצחק יוסף טוען מה שטוען?

תשובה

רבינו לא ביאר כאן מיהו כשר, ומרן כתב שכשר הוא אדם שאינו חשוד בעשיית שום עבירה, ולא על ביטול שום מצווה, ולא סנו שומעניה. ונראה שניתן לסמוך על דברי רבינו, הלכות נחלות, ד, ו, לעניין מי שהיתה לו שפחה (=כנענית) והוליד ממנה בן, והיה נוהג בו מנהג בנים, או שאמר בני הוא ומשוחררת היא אמו, אם תלמיד חכמים הוא, או אדם כשר (=זה שהוליד בן משפחתו), שהוחזק בדקדוקי מצוות, הרי זה (=בנו) יירשנו (=את אביו. כי אביו כשר ונאמן לומר שאמו משוחררת), הרי שכשר הוא זה שמוחזק בדקדקוי מצוות. ומאחר ורבינו הצמיד כשר, ליד תלמיד חכמים, כמו באבל, נראה שיש לסמוך על דבריו אלו.