מהלכות אבל
הרב ערוסי שלום,
מציק לי שאני רואה שבימינו לא נוהגים בהלכות, שאפילו השו"ע כותב אותם ולא רק רבינו.
1. אשמח אם תפרט לי מדוע השו"ע יורה דעה סימן שנא: אין קוברין את המת אלא בטלית שיש בו ציצית. והיום לא נוהגים כך?
2. לגבי קבורה בארון גם רבינו וגם שו"ע כותבים על קבורה בארון, וראיתי בסרט על מארי בנושא הקבורה בקומות, שרב אחד מהמועצה של הרה"ר שאל מה יקרה אם יפול שם טיל, ואמרת בשם מארי שהשיב לו: אנו דנים על המתים, ועלינו להציל את החיים, שהמתים כבר מתו... אם כן, מדוע לא קוברים בארון? או יותר נכון לשאול, מדוע אלו שכן קוברים בארון, בדר"כ חרדים מתרעמים על כך?
3. שולחן ערוך יורה דעה סימן שנז, אסור להלין המת, אלא אם כן הלינו לכבודו, להביא לו ארון ותכריכין או מקוננות, או כדי שיבאו קרובים או להשמיע עיירות. אם כן משמע מכך שמותר להמתין לבן או בת נפטר שנמצאים בחו"ל עד שיגיעו ללויה
1. אכן נחלת יוסף העיד שקברו עם ציצית בעדן, אבל זו מחלוקת הפוסקים. והיום נמנעים, כי מנהלי הגחש"א מנהיגים לפי מנהגיהם.
2. אכן כן, מותר לקבור המת בארון, אבל יש להניח הארון בבור ולכסותו בעפר. ובעיקר ההתנגדות לקבור המת רק בארון בלי כיסוי עפר, כי אז אין זו קבורה. והנקבר בארון משאירים נקבים כלפי הארץ, כדי שיהיה חיבור אל הארץ.
3. מבחינה עקרונית - מותר, אבל כל דבר נשקל לפי הנסיבות. בע"ש קוברים מיד כדי לא להלינו עד מוצ"ש או יום ראשון.