דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שמציקות לי בעניין אמונה

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
ראשית
תודה רבה שהרב מקדיש מזמנו ועונה לשאלות. יש לי קושי רב בהבנת כמה דברים.
1. ידוע שמשה רבינו למד את התורה בהר סיני במשך ארבעים יום ולילה, מאת הקב"ה. הרב כתב "אפשר שאת הפרטים קיבל אבל לא פרטי פרטים". פתאום מסתבר שלא כל המצוות נתנו בפרטי פרטים!!! האם הקב"ה החליט ואמר לעצמו "יש מצוות שאני אפרט למשה ויש מצוות שאני לא אפרט לו". מה ההיגיון בדבר?? מדוע לא לפרט למשה את הכל בהר סיני!!!היה לקב"ה מספיק זמן כדי ללמד את משה את עונש מחלל השבת (מעשה המקושש), דין המגדף, ופסח שני. הרי הקב"ה ידע שהוא ישאל אותו, אז למה לא להגיד לו לפני??
2. מצות לא תעשה שלא לאכול בשר בחלב. מדברי חכמים לחכות 6 שעות. כמה זמן אמר הקב"ה למשה לחכות בין אכילת בשר לחלב? איך זה שחכמים קובעים את הזמן? האם אין לנו מסורת בעניין הזמן בין אכילת בשר בחלב, ממעמד הר סיני?
3. ל"ט אבות מלאכה. קראתי שחכמים לומדים מסמיכות פרשת שבת והמשכן, את המלאכות האסורות בשבת. נמצא, שהמלאכות אסורות מדרבנן ולא מהתורה (יש שתי מלאכות שכתובות בתורה -"בחריש ובקציר תשבות") למה לא אומרים של"ט אבות המלאכה הרשומות במשנה הן הלכה למשה מסיני?? הרב השאלות ממש מציקות לי, אני ממש מבולבל!!! אשמח אם תענה לי.
תודה רבה.

תשובה

1. ה' יודע הכל מראש. אבל יש פרטי בתורה, שה' הועיד לעמנו ללמוד מתוך החיים, ובשעה שאנו נתקבלים בבעיה מעשית, אלא שבימי משה רבינו במדבר, ה' נשאל ע"י משה לקבלת תשובות לשאלות שהתעוררו. אולם בכל דור ודור, חכמי ישראל בכל הדורות, הוסמכו לפרש את התורה ולהוציא מתוכה תשובות ופתרונות לכל השאלות והבעיות שיתעוררו מתוך החיים המעשיים.
2. ה' אמר למשה, שיש להמתין אחרי אכילת בשר ובין אכילת חלב. מסעודה לסעודה וחכמי ההלכה נחלקו ביניהם מהו זמן זה. רוב הפוסקים פירשו שמדובר לזמן שהוא כשש שעות. אך היו שאמרו, שאין צורך במרווח זמן אלא בשינוי מעשי בין סעודה אחת לבין סעודה אחרת, אחריה. אבל כסעודה בפני עצמה.