דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

1. עד מתי מותר לברך ברוך שאמר פסוקי דזמרה וישתבח?
2. האם מי שכבר התפלל שמונה - עשרה יכול לקרוא פסוקי דזמרה עם ברכותיהם?
3. האם התרת קללות והתרת נדרים, שנוהגים לעשות בני ספרד סמוך לראש השנה מועילה גם לדעת רבנו?
4. חז"ל תקנו לנו את חזרת הש"ץ כדי שהש"ץ יוציא ידי חובה את מי שאינו יודע להתפלל. אך שמתי לב, שכאשר יהודי שלא שומר תורה ומצוות נכנס לבית הכנסת, הציבור (לא באשמתם ח"ו) מנסים ללמד את אותו יהודי את כל הלכות תפילת שמונה עשרה על רגל אחת ורוב הפעמים על חשבון התפילה (דבר שמפריע). רוב הפעמים אותו יהודי בכלל אינו יודע מה הוא קורא ולא מכוון כראוי וח"ו יכול לעבור על איסור ברכה לבטלה. האם איננו יכולים להגיד פשוט לאותו יהודי, שיענה אמן על כל ברכה של הש"ץ כדי שיצא ידי חובה, ולאחר מכן להסביר לו איך מתפללים? (אם ירצה כמובן)
תודה רבה.

תשובה

1. כדין תפילת שחרית. עד ארבע שעות מעלות השחר.
2. אפשר לקראם אחרי שמונה עשרה, אבל בלי הברכה לפניהם והברכה אחריהם.
3. אין זו שאלה של "מועילה". אינה קשורה למושגים של משנת רבינו.
4. ברור שבתחילה, שאינו יודע, הוא יוצא ידי חובה בחזרת הש"ץ. ורק כשכבר יודע להתפלל\ עליו להתפלל בלחש כמו כולם. ואין ללמדו תוך כדי תפילה באופן שמפריע.