כמה שאלות
שלום לכבוד הרב שליט"א.
סליחה שאני שוב שואל.
1. הרב כתב:"הרבה מצוות מספר משנה תורה (דברים) שכבר נזכרו בספר שמות או ויקרא או במדבר, הם נשתלשו בערבות מואב."
א. האם המצוות שנשתלשלו היו ע"פ ציווי ה', או שמשה רבינו רצה להדגיש להם מצוות מסוימות על דעת עצמו?
ב. הגמרא מתארת לנו את לימוד התורה לעם ישראל ("תנו רבנן כיצד סדר משנה"). כיצד משה רבינו חזר להם על המצוות? האם באותה צורת לימוד שהגמרא מתארת? או שמשה רבינו לימד רק את ראשי העם?
ג. האם כל המצוות שמוזכרות בספר דברים (לפי מניין ספר החינוך), הן מצוות חדשות שנתנו לבנ"י בערבות מואב?
2."בזמן גזירות השמד צריך להסתכן אפילו על ערקתא דמסאנא." מה הכונה "ערקתא דמסאנא"?
3. מצות עשה:"לאבד עבודה זרה ומשמשיה". בארץ ישראל בזמן שידינו תקיפה על עובדיה אנו מצווים להרוס את בתי העבודה. והעובר על זה ולא אבדה כל זמן שיש ספק בידו - בטל עשה זה. הרב כתב שאנו לא עושים את זה בימינו כי אין לנו כח, וגם רוב אחינו בשלטון אינם דתיים וגם לא נוכל לעמוד מול התגובה העולמית.
א. האם אנו עושים יותר מדי חשבונות, ומבטלים מצוה זו?
ב. או שבאמת אנו "פטורים" ממצוה זו למרות שידינו תקיפה בארץ ישראל, ואנו מפחדים מהתגובה העולמית? אשמח אם תענה לשאלותיי.
תודה וכל טוב.
א. לפי ציווי ה'.
1. ב. כסדר שתואר בברייתא.
1. ג. לא. יש הרבה מצוות שנזכרו בשמות ויקרא, מועדים, שמיטה, אונאה, ועוד שנשנו בדברים בשביל תוספת.
2. שינוי שרוך הנעל.
3.
א. אין אלו חשבונות מיותרים, אלא חיוניים, כי התורה מחכנת אותנו להיות שקולים, מדודים וזהירים. סוף מעשה במחשבה תחילה.
3.
ב. אנו חייבים אבל היישום צריך שיקול דעת של מנהיגים ומורי הוראה.