דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1."לא יהיה כלי גבר על אישה". רש"י כותב "שתהא דומה לאיש כדי שתלך בין האנשים שאין זו אלא לשם ניאוף". ובספר החינוך כתוב:"שאלוהינו שונא זימה הוא... ואין ספק כי אם יהיו מלבושי האנשים והנשים שוים - יתערבו אלו עם אלו תמיד ומלאה הארץ זימה." האם אישה שמתלבשת כמו גבר, יכולה לפתות גבר לחטוא איתה? הרי ברגע שאישה לא "נשית" מבחינת לבוש ומראה, הגבר לא נמשך אחריה. (כך הוא יצר האדם) כיצד אפשר להגיד שאישה שמתלבשת ונראית כמו גבר, יכולה לחטוא עם גבר? "ולא ילבש גבר שמלת אישה". רש"י כותב "לילך לישב בין הנשים". האם אישה יכולה להימשך לגבר שמתלבש ונראה כמו אישה?
2. יש עוד טעם באיסור "לא ילבש". להרחיק כל ענין עבודה זרה, שדרכם של עובדי עבודה זרה היה בכך. האם הם היו מתלבשים כך רק לפני העבודה זרה שלהם? או שהם היו מתלבשים כך כל היום?
3. לפי תשובת הרב בנ"י נצטוו על תפילין, ברכת המזון, ק"ש, תפילה, ברכת המזון (כל המצוות שמופיעות בספר דברים) בערבות מואב. יוצא שבנ"י הניחו תפילין, וקראו ק"ש רק לקראת כניסתם לארץ וכאשר הם היו 40 שנה במדבר הם לא עשו את המצוות הללו. האם כך הדבר? כיצד זה מסתדר הרי בהיותם במדבר הם בירכו ברכת המזון על המן (משה תיקן להם ברכת הזן). יוצא שאת ברכת המזון הם אמרו לפני שהם נצטוו על כך.
4. מדוע לא כתוב בספר דברים "וידבר ה' אל משה לאמר", או "ויאמר ה' אל משה לאמר"? הרי הקב"ה מצווה אותו ללמד מצוות לבנ"י. אשמח אם הרב ירחיב.
תודה וכל טוב.

תשובה

1. אם מטשטשים את הבדלי הלבוש בין הנשים לגבירם, אזי הם יושבים מעורבים ומתרגלים לקירוב רב ביניהם, ובדרך כזו ניתן להיכשל. לא כן כשיש שוני בלבוש, הם נפרשים, ושומרים מרחק וכבוד, וכך יש ערובה גדולה יותר לצניעות.
2. הזימה היתה חלק מהפולחן של עובדי עבודה זרה, והשינוי בלבוש היה חלק מתהליך הזימה.
3. שאלתך לא ברורה. כל מצווה שיכלו לקיימה במדבר, קיימוה. וברכת הזן בירכו הללו שהשיגו דגנים ואפו לחם ואכלו.
4. רוב חומש דברים הם חזרות של משה לבני ישראל כדי להוסיף וכדי לבאר ולפרט וכיו"ב.