דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי"
א. בעקבות שאלות שנשאל כבוד הרב על מידת טלית קטן. אם אקנה ציצית קטן גדולה (כדוגמת החסידים שציצית קטן שלהם ארוכה עד סוף מעילם הארוך), האם אצא ידי חובת ציצית? כמובן לא יהיה כיסוי לראשי אך גם זו ציצית.
ב. ישנו בישיבה מנין סליחות תימני יחיד בשתים עשרה וחצי בלילה וכשאשתתף בו לא אוכל להתפלל ותיקין כדין רבנו. ובמקום שיש ביטול תורה, כי זמן יומי מנוצל ומצומצם מאד. האם אומר סליחות?
ג. בלימוד תלמוד, האם ללמוד עד יכולת לזכור את מהלך הסוגיא, או שדי בסיכום להלכה ונפק"מ שלה (כפי שכת"ר בהקדמתו למשנה תורה)?
ד. הרגלתי את עצמי לקרוא שמו"ת עם רש"י, ואף אמרתי זאת לחברים מספר פעמים. אם ברצוני להפסיק לקרוא רש"י, האם עלי להתיר נדר? וכן, אם לא ספרתי לאיש אך בליבי ידעתי מעשה שאני עושה בקביעות, האם זהו נדר ולהפרתו אני זקוק להתרת נדרים?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. לא. כי אין זה דרך עיטוף אלא דרך לבוש.
ב. מזה ומזה אל תנח ידיך. טוב שתשתתף מדי פעם במניין זה, כי יש לאדם השפעה מיוחדת מאמירת סליחות לפי מנהג אבותיו. ומאידך היזהר מלגרום לביטול תורה.
ג. בתחילה ליגרוס איניש ומצר ליסבר. ולכן תחילה שיספיק הרבה בדרך של סיכום ההלכות שנלמדו מן הסגיא. ואח"כ לימוד מדוקדק של מהלך הסוגיא כי ממנו תוצאות חשובות גם להלכה, ובעיקר ליכולת להורות את ההלכה.
ד. כל נדר הוא זה שאדם מבטא בשפתיו, וחושב עליו בלבו. ורק נדר כזה אם האדם מתחרט שנדר, יפנה לחכם.