דילוג לתוכן העיקרי

ברכה על נר יום טוב - דעת מהרי"ץ (ת. ר.)

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א אני מכיר את קונטרס נר יום של הרה"ג יצחק רצאבי, וכבר כתבתי רבות על תוכנו וסגנון הקשה, אך על זה אין לי מה לשאול. הרב רצאבי החליט לפרסם קונטרס כדי לחזק את מנהגי תימן ובחר בנושא 'ברכה על נר יום טוב'. אך אליה וקוץ בה, בנושא ברכה על נר יום טוב קיימת מחלוקת מה היא דעת מהרי"ץ. בסידורו מהרי"ץ מצדד לברך על נר יום טוב (עץ חיים מהדורת צאלח, ח"א עמ' שצד) ובתשובתו (פעולת צדיק, תשובה ע"ר) הוא שולל זאת. שאלתי היא, מה היא דעתו האחרונה של מהרי"ץ? מכיוון שקראתי את מאמרו של כבוד הרב ('ברכת הדלקת נר של יום טוב', כ"ע סיני כרך פה, תשל"ט, עמ' נו – נט) אך לא מצאתי תשובה על השאלה. מחקירתי עולה, שדעתו האחרונה של מהרי"ץ הוא מה שכתב בסידורו, והוכחה היא:
1. קיימות 3 מהדורות סידור עץ - חיים מפורסמות. (א) מהדורת צילום כת"י של קרואני (1983) (ב) מהדורת חסיד (ג) מהדורת מורי שמעון צאלח.
2. בכל המהדורות עץ חיים, מהרי"ץ מזכיר את תשובתו האחרונה מהספר פעולת צדיק ח"ג סימן רע"ו (ראה בנושא ברכה על הלל של ליל פסח). משמע, מהרי"ץ כשערך את סידורו, הכיר את תשובתו לגבי ברכה על נר יום טוב (ח"ג סי' ע"ר).
3. בכל המהדורות עץ חיים לא מוזכר ברכה על נר יום טוב חוץ ממהדורה של מורי שמעון צאלח, שבמקורה היתה כהערה בשולי הדף שבסידור (תוספת מאוחרת), ועל כך מודה הרה"ג יצחק רצאבי (ראה בקונטרס עמ' ז - ח). הרה"ג יצחק רצאבי גם מודה שמהדורתו של מורי שמעון צאלח היא המהדורה האחרונה מבין כל המהדורות (שם).
4. העובדה שמהרי"ץ הוסיף בשולי הטקסט ולא בגופו - מעידה כפל כפליים שהתוספת מאוחרת מאוד יותר מאשר תשובותיו! מסקנה, העובדות מוכיחות שמהרי"ץ ידע את תשובתו בשו"ת פעולת צדיק, וחזר בו והורה לברך על נר יום טוב, וגם הוכיח זאת מרבנו הרמב"ם! האם הרב יכול להביא את חוות דעתו על דברי? תמיר רצון (לא להשמיט את השם שלי בפרסום)

תשובה

למרות שמהדורתו של רש"צ היא האחרונה, אין זאת אומרת שהיא מאוחרת לתשובתו, ח"ג, ער, משום שאפשר שהתשובה מאוחרת לאותה מהדורה. למרות שתשובה ח"ג, רעו, קודמת לאותה מהדורה, כי אפשר שסדר התשובות בפעולת צדיק, אינו לפי סדרן הכרונולוגי. זאת ועוד, עיין במאמרי, שם, העליתי אפשרות שמהרי"ץ רק חזר בו מדעתו בשיטת הרמב"ם, ולא חזר בו ממנהג תימן, שראה בו כמחייב.