דילוג לתוכן העיקרי

פרשת לך לך, וירא

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. מה היה הניסיון האמיתי של אברהם כאשר הקב"ה אמר לו "לך לך"...? הרי כל אדם שהקב"ה יאמר לו ללכת למקום מסוים, והקב"ה מבטיח לו הבטחות שהוא יהיה גדול ומבורך, הוא ילך! מדוע זה נחשב לניסיון ??
2. אברהם ידע שהקב"ה לא ישחט את יצחק. וההוכחות הן :
א. ההבטחה לאברהם : "כי ביצחק יקרא לך זרע". הקב"ה לא בשר ודם שמשנה את ההבטחות שלו !!!
ב. אברהם אומר לנערים : "ואני והנער נלכה עד כה ונשתחוה ונשובה אליכם". לפי הפסוק אברהם ידע שהוא יחזור עם יצחק!!! מהיכן אברהם ידע זאת? יוצא שגם ניסיון העקדה הוא לא כל כך ניסיון, כי אברהם ידע מראש שהקב"ה לא ישחט את יצחק!
3."ותצחק שרה בקרבה לאמר"... בהמשך כתוב : "ותכחש שרה לאמר לא צחקתי כי יראה"... איך שרה מכחישה שהיא צחקה, הרי התורה מעידה שהיא צחקה! (יוצא שהיא משקרת) אשמח מאוד אם כבוד הרב יענה לי.
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

1. ובכל זאת, הרי הוא נדרש לעזוב את אביו ואמו ואת ארצו מולדתו, וללכת לארץ שאינו יודע איזו היא, אלא אל הארץ אשר אראך. האין זה נסיון גדול.
2. לאברהם אבינו היתה סתירה, בין דברי ה' מן העבר ובין ציווי ה' להעלות את יצחק לעולה. ולכן אברהם אבינו לימד אותנו שיש למלא אחר הציווי האלדי בלי שום פקפוק, אף שיש לנו קושי לקיימו אם גם להבינו או ליישבו. וכך הוא עמד בנסיון כמופת של אמונה, וה' גילה לו לבסוף סוד העניין.
3. יש צחוק של ליצנות, יש צחוק של מתירנות, יש צחוק של אלילות, יש צחוק של התפעלות וזה היה צחוקה של שרה על גודל הנס. והיא הואשמה שצחקה צחוק של פקפוק, כדי שתגלה את עמדתה והיא גילתה עמדתה שהיה צחוק של התפעלות מהנס שעתיד להיות. "לא צחקתי כי יראה".