דילוג לתוכן העיקרי

שאלות על התורה

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. מצות לא תעשה:"שלא לבשל בשר בחלב". הסיבה לפי הרמב"ם "כי יש עובדי עבודה זרה יעבדוה במעשה תערובת בשר עם חלב, ולכן הרחיקה התורה אותה התערובת". כלומר העובדי עבודה זרה היו מבשלים בשר בחלב והיו נותנים לפני העבודה זרה שלהם. לפי הרמב"ם מה הטעם לאיסור אכילה והנאה? הרמב"ם התייחס רק לבישול.
2. בני ישראל למדו את התורה במשך ארבעים שנה. היה אפשר ללמוד את התורה בפחות זמן. מדוע לקח להם כל כך הרבה זמן ללמוד את התורה?
3. שאלה שממש מציקה לי! בכל יום אנו מברכים בשמחה רבה: "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו ברוך אתה ה' נותן התורה". "ויאמר ה' מסיני בא"- כשנגלה המקום ליתן תורה לישראל לא על ישראל בלבד הוא נגלה אלא על כל האומות. בתחילה הלך אצל בני עשיו... הלך לו אצל בני עמון ומואב... הלך לו אצל בני ישמעאל... לא היתה אומה באומות שלא הלך ודבר ודפק על פתחה. ואח"כ בא לו אצל ישראל אמרו נעשה ונשמע." יוצא שהקב"ה בחר בנו מכל העמים כי אף אומה לא רצתה לקבל את התורה!!! אז מה אנו כל כך מתלהבים בבוקר ומברכים את ה'-"אשר בחר בנו מכל העמים"? הרי הקב"ה בא אלינו כי לא היה לו למי לתת את התורה!
תודה וכל טוב.

תשובה

1. כחומרת עבודה זרה.
2. התורה ניתנה פרשיות פרשיות. וגם למ"ד שניתנה שלמה, צריך ללמד פרשיות פרשיות. לעם שלא הורגל ללמוד תורה, ושאותה תורה חדשה היא לו.
3. אנו מודים לה' על שמצא אותנו ראויים ומסכימים לקבל את התורה יותר מכל עם ולשון, והוכיח זאת לאנושות על יתרוננו מהם, בתובנה שהיתה לנו, שיש יתרון לחיים עפ"י תורת ה', ולהסכמה שלנו לקבל את תורת ה', כדי שנחיה על פיה.