דילוג לתוכן העיקרי

מדרש קשה על פרשת ויגש

שאלה

מארי, שאלתי את השאלה הזאת אך לא קיבלתי תשובה. אשמח אם מארי יענה לי. בפרשת השבוע קראנו:
1. "וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף עֲגָלוֹת עַל - פִּי פַרְעֹה; וַיִּתֵּן לָהֶם צֵדָה, לַדָּרֶךְ."
2. "וּלְאָבִיו שָׁלַח כְּזֹאת, עֲשָׂרָה חֲמֹרִים, נֹשְׂאִים, מִטּוּב מִצְרָיִם וְעֶשֶׂר אֲתֹנֹת נֹשְׂאֹת בָּר וָלֶחֶם וּמָזוֹן, לְאָבִיו -- לַדָּרֶךְ".
3. "וַיַּרְא אֶת - הָעֲגָלוֹת, אֲשֶׁר - שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ; וַתְּחִי, רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם". רש"י על הפסוק האחרון שהבאתי, ע"פ המדרש כתב: "סימן מסר להם במה היה עוסק כשפירש ממנו, בפרשת עגלה ערופה, זהו שאמר וירא את העגלות אשר שלח יוסף ולא אמר אשר שלח פרעה. ותחי רוח יעקב - שרתה עליו שכינה שפירשה ממנו". והמדרש כולו (בראשית רבה צה ד ) תדע לך שהוא כן, כיון שהלך לו יוסף מאצלו היה יודע באיזה פרק פירש ממנו שהיה משנה אותו, - יעקב למד עם יוסף, - כיון שבאו אחי יוסף אצלו ואמרו לו עוד יוסף חי ויפג לבו נזכר באיזה פרק פירש הימנו, ואמר בלבו יודע אני שבפרק עגלה ערופה פירש ממני יוסף, אמר להם אם אתם יודעים באיזה פרק פירש ממני אני מאמין לכם, - כשיוסף הלך מיעקב, הם נפרדו בדבר הלכה, אמר להם יעקב: אם יוסף אמר לכם במה נפרדנו, אני מאמין לכם, - אף יוסף היה יודע באיזה פרק פירש הימנו, מה עשה יוסף נתן להם עגלות - לרמז על עגלה ערופה - שנאמר ויתן להם יוסף עגלות על פי פרעה, ללמדך שבכל מקום שהיה יעקב יושב היה עוסק בתורה כשם שהיו אבותיו, - כלומר, כל עולמו של יעקב אבינו, הוא עולמו התורני. הקשר העמוק עם בניו היה קשר של תורה. זה לא שהוא היה אדיש לילדים, ורק התעסק בתורה. אלא, כל ביתו, היה עולם של תורה, וכשנפרדו, נפרדו בפרשה - פרשת עגלה ערופה. עכשיו ברצוני לשאול כמה שאלות שהטרידו אותי לאחר קריאת המדרש.
1. איך בכלל דרשו חז"ל את כל הדברים הללו, שהרי תורה ניתנה עשרות שנים אחרי מות יעקב ויוסף וכל הדור ההוא, מה לעגלה ערופה ולהם? (אני מכיר את זה שברוח הקודש אבותינו קיימו מצוות, יצחק הנגמל בפסח וכו', אבל זה עדיין קשה). איך רבינו מסביר מדרשים אלו?
2. את העגלות, כפי שכתוב בלשון המדרש בב"ר (ולא על הפסוק שהביא רש"י) יוסף שלח ע"פ פרעה!!! ולא מדעתו, אם כן - האם פרעה ידע מהי עגלה ערופה בכלל? הרי לבטח שלח לו את העגלות בכדי להוריד את ציודו מארץ כנען למצרים. כאדם שעובר דירה, וזקוק למשאיות גדולות שיעבירו את ציודו. אשמח לדעת ע"פ שיטת רבינו כיצד לבאר דרש זה.

תשובה

מתנצל על האיחור, כי אני משיב לשאלות באתרים שונים, וכן על שאלות רבות בכל אתר, וכבר השבתי על שאלה דומה, ולכן נדמה לי שכבר השיבותי לך. על כל פנים, דרושה חכמה מיוחדת, לפי הרמב"ם, כדי להבין ענינים שבאגדה. ובכן, לפי הרמב"ם, האבות לא קיימו את כל התורה כולה, כי הוא מנה מה הן המצוות שנוספו לכל אב מאבות האומה. והוא יסביר את האגדה שהאבות קיימו את כל התורה כולה, שהם עיינו בחכמתם בדרכים שמביאות לשלימות האדם. ובאופן זה הוא יסביר שיעקב אבינו למד עם יוסף על קדושת החיים, ועל האחריות של כל קהילה או ישוב לתופעה של רצח. וזו הכוונה לעגלה ערופה. כי גם לפי האומרים שהאבות קיימו את ממש את כל התורה כולה, הם מודים שהתורה הכתובה טרם ניתנה, רק במעמד הר סיני, והרי רק בתורה הכתובה יש פרשת עגלה ערופה.