דילוג לתוכן העיקרי

דברי ראובן ועוון נדרים

שאלה

שלום הרב, ראובן אומר בפרשת מקץ ליעקב אביו: "את שני בני תמית אם לא אביאנו אליך". הפרשנים מפרשים שהכוונה לעונש, שיעקב יעניש את בניו של ראובן. כששואלים מדוע בניו אשמים הדברים מובילים לרמב"ם בהלכות תשובה פ"ו ה"א שאומר שאדם נענש בעולם הזה בשלושה דברים: גופו, ממונו, ומות בניו הקטנים. במיוחד הדברים ערים לאור דברי שו"ת בנין ציון (בעל הערוך לנר) המסביר את דברי ראובן כך: אני נודר לך יעקב שאביא את בנימין בחזרה, ובעצם הנדר אני מסכן את שני בני, שימותו באם לא אקיים את הנדר. (זאת על פי דברי הגמרא בשבת "בעוון נדרים בנים מתים"). המהר"ל על אותה גמרא בשבת מסביר את הענין כקשר מהותי בין אב לבניו. הדברים קשים לתפיסה, ואבקש מכבוד הרב לבאר את דברי הרמב"ם:
1. היכן משפט הצדק בעונש אדם במות ילדיו הקטנים מבלי שחטאו?
2. איך נבאר את דברי ראובן, באם דברי הרמב"ם מוסברים באופן אחר מאשר פשט הכתוב?
תודה רבה. מאיר.

תשובה

לפי הרמב"ם, דבר ערוך לנר בכיוון נכון. בוודאי לא הפרשנות שיעקב ימית את שני בניו הקטנים של ראובן, כי הם נכדיו אם לא ישיב את בנימין. כי אסור לרצוח, אפילו עובר ברחם אמו, כל שכם כשהגיח ראשו ואמו בסכנה, שאין דוחין נפש מפני נפש. ומה שאמרו שבניו הקטנים עלולים למות בגין חטא האב, מדובר בדין שמים, ולא בגלל חטאים, כי ילדיו קטנים אינם בני חטא. אלא ה' נתן פקדון בידי האב, ומשאינו ראוי ה' נוטל אותו פקדון יקר מידיו. ניתן לפרש דברי ראובן עפ"י הרמב"ם שבדברים אלו, רצה ראובן לשכנע את אביו המידת נחישותו, שיעשה הכל כדי להשיב את בנימין.