הלכה כבתראי
לק"י כבוד הרב שלום וברכה,
למדתי בשיעור כי בנוגע לעירובין יג ע"ב (מחלוקת בית שמאי ובית הלל) נאמר כי הלכה כבית הלל. ושואל המהר"ל איך הלכה כבית הלל על אף טענת הגמ' שם הרי בית שמאי הרבה יותר חריפים ואם נמנים בחבורה לברר אמת הרי שסברתם של בית שמאי יותר נכונה. ועונה המהר"ל כי בית הלל למדו את בית שמאי וכאילו דשו בטענתם ולכן כשפסקו הלכה כבית הלל זה משום הדין של הלכה כבתראי. משום שבית הלל הם האחרונים במקרה זה. האם זה מסתדר עם תפיסת הרמב"ם את המונח "הלכה כבתראי" ואיך הרמב"ם מכלכל סוגיה זו? (שבית שמאי יותר חריפים ועל אף זו הלכה כבית הלל?)
סברת המהר"ל אפשרית בשיטת הרמב"ם, אבל יש צורך בהסבר שיתמודד גם עם השאלה, מדוע נפסקה הלכה כבית שמאי על פי בת קול, והרי בתנורו של עכנאי נאמר "לא בשמים היא". וידועה שיטת הרמב"ם, שאין לקבל מן השמים אפילו לא פירוש הלכה, וכל שכן לא הכרעת הלכה.