שתיית יין בפורים
לכבוד הרב,
שלום וברכה.
העתקתי לפניך דברי הראי"ה קוק זצ"ל על דין שתיית יין בפורים ואשמח אם יחוה הרב את דעתו והאם ניתן לנהוג כך: ארשום להעיר מה דקשיא לי על הח"א ועוד פוסקים שכתבו שאם לא יתפלל מצד השכרות לא ישתכר, ותמיהני כיון דקטינן כשיטת רוב הפוסקים דעד דל"י הוא מצוה, ע"פ דרבנן בכלל שמחה, א"כ הוא עוסק במצוה, ולמה לא יפטר מתפילה, ובפרט שיה' אנוס בשכרותו, והרי גם בשיכור מצד רשות אנו חושבים אותו כאנוס לענין תשלומין, ולהכניס עצמו באונס אין איסור מדינא במקום מצוה, שהרי לדעת הרמב"ם וסיעתו מותר להכנס בספינה במקום איסור חילול שבת אח"כ, ובדבר מצוה גם בער"ש, א"כ מ"ט יה' אסור להכניס עצמו באונס שכרות בביטול מצוה דרבנן מצד בשמחה, ואם הי' הכרח לשמור להסיר יינו עד תפילת מנחה איך קאמר בגמרא בגמרא סתם, וגם מאן יימר שבידו להסיר יינו, והלא גם ביותר מרביעית אמרי' כש"כ שדרך מטהרתו, ולענ"ד לצדד לקולא דהיינו חומרא דקיום מצוה. והשי"ת ישמחנו באמת, והשי"ת ישגבנו בישועתו, ישמח ויגיל בישועת ד' עם אבותנו יכוף עלינו לחיים. אברהם יצחק הכהן קוק
תודה רבה לכבוד הרב.
ראשית, הערת אזהרה, לשיטתנו, גם בפורים אסור לאדם להשתכר שכרות של הוללות או ששותה יותר מכדי הרגלו ולא יותר. שנית, גם בשכרות שלא הגיעה לשכרותו של לוט, הויא אוסרת להתפלל לכתחילה. שלישית, איני כדאי להכריע בין הר"מ, אבל דברי הרב קוק זצ"ל נכוחים. רביעית, למרות שצידדתי בדברי הרב קוק זצ"ל, מנהג אבותינו הוא נפלא והוא תורת אמת, בתימן קיימו משתה פורים לפני שהגיעה שעת מנחה. שתו מעט יותר מכדי הרגלם, והלכו לישון, והתעוררו כשהם צלולים והלכו לבתי כנסת והתפללו מנחה קטנה וערבית. הכל בזמן והכל כהלכה. לצערי, במציאות של היום אני מתקשה לקיים משתה פורים לפני מנחה גדולה, למרות שאני מתאמץ, בגלל עד כי יאספו "העדרים". ולכן באותם מקרים שהגיעה מנחה גדולה וטרם התחלנו במשתה, אני אוסף מניין המתפללים מנחה. ועתה הנהגתי בקריית אונו שמתפללים מנחה בבית כנסת "אמונה ודעת" במנחה גדולה, ולאחר מכן מקיימים משתה פורים.