נוסח שאמי
שלום לכבוד הרב שליט"א.
קראתי שאחרי המאה ה -16 עקב חדירת השו"ע, סידורי ספרד המודפסים וספרי קבלה חדרו הרבה מנהגים משאר התפוצות ליהדות תימן. כך בעצם חדר נוסח שאמי לתימן. מה קרה פתאום שיהודים החליפו נוסח תפילה? הרי היה בידם נוסח מקורי ועתיק יותר? מה קרה שיהודים התחילו לפסוק כמו השולחן ערוך, הרי ידוע לכל שהרמב"ם היה מרא דאתרא בתימן? איך זה שהם אימצו לעצמם דברים חדשים שבאו מחוץ לתימן?? מדוע היתה התלהבות לקבל את אותם נוסחים ופסקים, שאם לא היתה התלהבות בקרב אותם יהודים לא היה בכלל נוסח שאמי?!
תודה וכל טוב.
שום דבר לא התחולל בפתע פתאום, כי אין בני אדם שהם שלומי אמוני ישראל, מחליטים ביום מן הימים לשנות נוסח, או לשנות פוסק או לשנות מנהגים. אלא ההשפעה היתה איטית ומצטברת, וכך דרכו של עולם, שכשמתוודעים למנהג מסוים, לפיוט מסוים, לנוסחה מסוימת, לסידור מסוים, לפוסק מסוים, שיש בהם עניין וערך בעיני הבריות שמאמצים אותם יותר ויותר. וכך היה בתימן. יש לנו תכאליל משנים שונות ממקומות שונים, וניתן לראות את ההשפעה המדורגת מאז המאה ה 16-17 ואילך.