דילוג לתוכן העיקרי

נקניק מעושן

שאלה

שלום למארי, הגר"ש מחפוד, נתן בשבוע שעבר הרצאה בנתניה במסגרת "שואלין ודורשין" בהלכות הפסח. בין השאלות שנשאל, היתה שאלה בנוגע לנקניקים, האם מותר לאכלם לפי שיטת רבינו שמצריך חליטה או צלייה. הגר"ש מחפוד ענה, שכיום ניתן לאכול את כל סוגי הפסטרמה עוף המעושנים, וכן נקניק סלמי מעושן, מכיון שדרכם להיצלות בתהליך העישון, שהוא שונה ממה שהזכיר מארי יוסף זצ"ל בפירושו למשנ"ת. אך נקניקים רגילים, טחונים - אסור. ברצוני לשאול, אם לוקחים נקניקיה רגילה, וצולים אותה על האש - האם מותרת היא? אודה למארי אם ייתיחס להוראות החדשות הללו, שכן עד עתה לא אכלנו נקניקים סתם, ושהורה כך הגר"ש מחפוד, זכינו לאכול עוד כמה דברים שנמנענו מהם עד היום.

תשובה

אשר לבשר מעושן, גם מארי לא יתנגד לכך. כי מדובר שהבשר תלוי בתנור וחום החשמל צולה אותו, אלא שמעשנים אותו, ואין בכך כלום. אבל בשר טחון, כבר לא תועיל לו צלייה, אף שיש מתירים גם בזה. אשר לשאר הוראות של הרב מחפוד, באותו שואלין ודורשין, כגון שהרבה להשתמש במילים למכור, משום שזו ההוראה שמורים היום לספרדים ולאשכנזים, ומורגלא בפיו, ואצלנו גונזים תערובת חמץ, שעליה אומר הרב מחפוד למכור.