דילוג לתוכן העיקרי

טומאת עצם כשעורה

שאלה

לכבוד מורי רצון ערוסי הי"ו שלום וברכה! בהקדמת הרמב"ם לסדר טהרות כותב הרמב"ם כך: "טומאת מת הרי אני מוצאים בה אחד עשר אב הטומאה מדרבנן, והם, שעצם כשעורה מטמא במגע ובמשא..." וכו' (מהד' מורי עמ' יג). לעומת זאת, בהל' טומאת מת כתב הרמב"ם כך: "טומאת עצם אחד הלכה מפי הקבלה לפי שנאמר ועל הנגע בעצם למדו מפי השמועה אפלו עצם כשעורה מטמא במגע ובמשא, ולפי שטומאתו הלכה הרי הוא דין תורה ולא מדברי סופרים" (טומאת מת פ"ב הל' (יט)). נמצא שבמקום אחד כתב שהוא מדרבנן ובמקום אחר שהוא מדאורייתא, האם הרמב"ם חזר בו או שניתן ליישב את הסתירה לכאורה הזאת? בברכה ובתודה

תשובה

עצם כשעורה מטמא מדרבנן. עצם שלם מטמא מן התורה.